Grupul Feroviar Român a prosperat pe spatele CFR Marfă, companie pe care vrea să o cumpere

Data publicării:
privatizare

Grupul Feroviar Român a prosperat tocmai datorită asocierii cu compania pe care acum vrea să o cumpere. Însă, pe când CFR Marfă înregistra pierdere după pierdere, GFR se lăuda cu un profit tot mai mare.

Dintr-o companie profitabilă, CFR Marfă a trecut pe pierdere începând cu 2008, iar gaura la bugetul companiei s-a adâncit până la 1,2 miliarde de lei în ultimii patru ani. În schimb, Grup Feroviar Român, înfiinţat în 2001, a obţinut în aceeaşi perioadă, 2008 - 2011, un profit de peste 70 de milioane de lei. Coincidenţă sau nu, GFR a semnat chiar în 2008 un contract de asociere cu CFR Marfă pentru a forma compania Rolling Stock Company. O afacere prin care CFR Marfă dădea spre închiriere vagoane şi locomotive către alte firme.

„A venit cu aport la capitalul social cu 6.000 de vagoane. De fapt patru mii şi ceva şi încă o mie după aia. Şi am pus o întrebare. Ce profit a avut CFR Marfă în toată această perioadă de asociere? În fiecare an a avut pierdere”, a spus ministrul Transporturilor, Relu Fenechiu.

Explicaţia este simplă. Toate contractele au fost făcute în defavoarea CFR Marfă. În timp ce statul câştiga tot mai puţini bani din asociere, afacerile companiei private înfloreau. Veniturile companiei Grup Feroviar Român au crescut de aproape zece mii de ori în 11 ani. De la numai 82.000 de lei în 2001, la peste opt sute de milioane în 2011.

În paralel, GFR a preluat câteva dintre cele mai bune contracte din portofoliul CFR Marfă. Inclusiv cele pentru transportul produselor petroliere. La peste zece ani de la liberalizarea pieţei de transport feroviar de marfă, CFR Marfă a ajuns de la monopol la jumătate din piaţă.

CFR Marfă, pe minus din 2008

Profit 2007: 4,7 mil. lei

Pierderi 2008-2012: 1,23 mld. lei

sursa: CFR Marfă

Grup Feroviar Român, pe profit

2008: 26,26 mil. lei

2009: 10,37 mil. lei

2010: 4,59 mil. lei

2011: 28,92 mil. lei

Profit 2008-2011: 70,14 mil. lei

Sursa: Ministerul Finanţelor

Participarea la Rolling Stock Company

CFR Marfă

6.400 vagoane

100 locomotive

45 de milioane de euro evaluarea totală

GFR

50 de milioane de euro

SURSA: Ministerul Transporturilor / GFR

Veniturile CFR Marfă

1999 ... 0,60 mld. lei

2001 ... 1,20 mld. lei

2004 ... 1,95 mld. lei

2010 ... 1,09 mld. lei

2011 ... 1,19 mld. Lei

SURSA: Ministerul Finanţelor

Veniturile GFR

2001 ... 0,08 mil. lei

2004 ... 146,16 mil. lei

2010 ... 562, 62 mil. lei

2011 ... 803,75 mil. lei

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri
Playtech
Complet interzis în Europa de la 1 ianuarie 2025. O nouă obligație pentru români când vine vorba de...
Digi FM
Adriana Bahmuțeanu a reușit să-și vadă copiii, la peste o săptămână de la moartea lui Silviu Prigoană: “Sunt...
Pro FM
Cristina Bălan, imagine rară alături de soțul ei, care și-a sărbătorit ziua de naștere: „Nu am primit o cruce...
Film Now
Richard Gere, dezvăluiri despre mutarea în Spania: „Soția mea mi-a dat șapte ani în SUA!” Alejandra e mai...
Adevarul
Cresc impozitele pe venituri din activități independente în 2025. Când se declară și cum se raportează
Newsweek
ALERTĂ Formula de recalculare a pensiei, analizată de CCR. Cum pot fi anulate creșterile de pensii?
Digi FM
Denis Drăguș, împăcare neașteptată cu familia sa, cu care nu mai vorbise de cinci ani. Tatăl atacantului: „Am...
Digi World
Întâlnire de record. Cea mai scundă femeie din lume și cea mai înaltă femeie din lume s-au cunoscut: "A fost...
Digi Animal World
Imagini virale cu un pelican care încearcă să mănânce un pui de Capibara: „Se uită la el de parcă nu ar fi...
Film Now
Nicole Kidman, „desființată” de fani după ce a vorbit despre imaginea virală surprinsă după divorțul de Tom...
UTV
One Direction, reuniti pentru a-l conduce pe ultimul drum pe Liam Payne. Imagini emotionante de la...