Finlanda suspectează că o navă chineză a avariat gazoductul din Marea Baltică. Ce s-a întâmplat cu Conectorul Baltic

Data actualizării: Data publicării:
navă pe mare
Imaginea oferită de poliția de frontieră finlandeză arată nava de patrulare a poliției de frontieră finlandeză, Turva, în apropierea locului în care conducta de gaz Balticconnector a fost avariată,în Golful Finlandei. Sursa foto: Profimedia Images

Ancheta care investighează cum s-a produs avaria gazoductului Balticconnector, din Marea Baltică, care leagă Finlanda de Estonia, se concentrează acum pe rolul navei chinezești de containere NewNew Polar Bear, a declarat vineri Biroul Național de Investigații (NBI) al Finlandei, transmite Reuters.

La începutul zilei de 8 octombrie, o conductă de gaz și un cablu de telecomunicații care leagă Finlanda și Estonia au fost avariate, într-un incident despre care anchetatorii finlandezi spun că ar fi fost un sabotaj, deși încă nu au ajuns la o concluzie.

„Poliția a stabilit în cadrul anchetei penale că mișcările navei NewNew Polar Bear care arborează pavilionul Hong Kong coincid cu ora și locul avariei gazoductului”, a spus NBI într-un comunicat.

„Din acest motiv, investigația se concentrează acum pe rolul navei menționate”, au adăugat anchetatorii.

„Investigația a confirmat că daunele au fost cauzate de o forță mecanică externă și, pe baza cunoștințelor actuale, nu există niciun motiv să credem că daunele au fost cauzate de o explozie”, a spus detectivul Risto Lohi în declarație.

Inițial se credea că „un uriaș pâlc de pământ” format recent pe fundul mării, conține un obiect extrem de greu și a fost supus anchetei, a spus NBI.

„Se va încerca să se ridice obiectul din mare pentru examinare tehnică”, a spus Lohi.

NewNew Shipping, proprietarul și operatorul NewNew Polar Bear, a refuzat să comenteze acuzația pentru Reuters.

Ce incidente sunt anchetate de finlandezi

Ministerul de Externe al Finlandei a declarat vineri că a contactat China și Rusia prin canale diplomatice în ceea ce privește investigarea avariei unei conducte și a unui cablu de telecomunicații.

Ministerul finlandez de Externe, într-o declarație pentru Reuters, a spus că a contactat China pentru a solicita ajutor pentru a intra în contact cu NewNew Polar Bear.

În ceea ce privește Rusia, Finlanda a contactat ministerul rus de externe „declarând gravitatea problemei” și că a fost declanșată o anchetă.

Un al doilea cablu de telecomunicații, care leagă Suedia și Estonia, a suferit o întrerupere parțială aproximativ în același timp, care ar fi putut fi cauzată și de influențe externe, au declarat autoritățile suedeze și estoniene.

Incidentele au stârnit îngrijorări cu privire la securitatea aprovizionării cu energie în regiunea nordică mai largă și au determinat alianța militară NATO să intensifice patrulele în Marea Baltică.

Anchetatorii au indicat marți NewNew Polar Bear, care călătorește între China și Europa prin Arctica, și Sevmorput, o navă de marfă rusească cu propulsie nucleară care tranzitează între Murmansk și Sankt Petersburg.

Rosatom din Rusia a spus că Sevmorputul nu are nicio legătură cu niciuna dintre daunele conductei.

„Respingem categoric ca nefondate orice sugestie conform căreia o navă operată de Rosatom ar fi putut fi conectată în vreun fel la incidentul conductei Balticconnector din Golful Finlandei din 8 octombrie”, a precizat Rosatom într-o declarație pentru Reuters.

„A trecut prin Golful Finlandei, o zonă cu trafic maritim intens, fără oprire sau încetinire, menținând o viteză medie de 14,5 noduri. Echipajul nu a observat și nici nu a înregistrat nimic neobișnuit, suspect sau altfel raportabil”, se mai sublinia în declarație.

Ce este Conectorul Baltic

Conducta Balticconnector leagă Inkoo în Finlanda și Paldiski în Estonia, cu secțiunea sa submarină care străbate Golful Finlandei, un braț al Mării Baltice care se întinde spre est în apele rusești și se termină în portul Sankt Petersburg.

Conducta este operată în comun de operatorul eston de energie electrică și gaz Elering și operatorul finlandez de transport de gaze Gasgrid, fiecare dintre care dețin un pachet de 50%.

Poate transporta până la 7,2 milioane de metri cubi de gaz pe zi (mcm/zi) sau 80 gigawați oră (GWh) pe zi, în ambele direcții.

Conducta a fost deschisă în decembrie 2019 pentru a ajuta la integrarea piețelor de gaze din regiune, oferind Finlandei și țărilor baltice din Estonia, Letonia și Lituania mai multă flexibilitate în aprovizionare.

Care este sursa gazului

Finlanda a încetat să mai importe gaze din Rusia anul trecut, în urma invaziei Ucrainei de către Moscova.

Finlanda își obține acum gazul din importurile de gaz natural lichefiat (GNL) de la noile terminale de la Inkoo și Hamina.

Estonia poate primi gaze prin Letonia, care este conectată la sistemul european mai larg de gazoducte și găzduiește situl de stocare a gazelor din regiune Incukalns, care este în prezent plin la 95%, stocând 21,48 terawatt-oră (TWh). Estonia are, de asemenea, acces la GNL prin terminalul plutitor Klaipeda din Lituania.

Majoritatea mărfurilor cu GNL care sosesc la Klaipeda și Inkoo provin din Statele Unite, cu volume mai mici primite și din Norvegia și alte țări, au arătat datele LSEG.

Un volum mic de gaz poate proveni în continuare din Rusia, deoarece Europa nu a interzis importurile de GNL din țară, iar volumele regazificate importate la alte terminale își pot găsi drumul către Finlanda și Estonia prin sistemul european mai larg de gazoducte.

Ce s-a întâmplat cu Conectorul Baltic

Conducta Balticconnector a suferit o scădere bruscă a presiunii la 2 a.m., ora locală, pe 8 octombrie.

Datele orare ale operatorului de rețea de gaze din Estonia Elering au arătat că presiunea în conductă a scăzut de la 34,5 bari la aproximativ 12 bari și apoi a suferit o scădere suplimentară o oră mai târziu la doar 6 bari, sugerând că s-a pierdut în ocean conținutul.

Supapele conductei au fost închise pentru a preveni scăparea mai multor gaze.

Balticconnector transporta aproximativ 30 de gigawați oră (GWh) de gaz pe zi din Finlanda în Estonia în momentul incidentului, a declarat operatorul finlandez al sistemului de gaze Gasgrid.

Ce a provocat scăderea presiunii

Scăderea neobișnuită a presiunii a indicat că conducta offshore a fost avariată și s-a scurs gaz, a spus Gasgrid.

Nicio cauză potențială a întreruperii nu ar putea fi exclusă deocamdată, inclusiv sabotajul, a declarat luni un purtător de cuvânt al operatorului de sistem de gaze din Estonia Elering.

Repararea conductei Balticconnector ar putea dura luni sau peste un an dacă se confirmă o perforație, a spus Gasgrid.

Cum a fost afectată furnizarea de gaz

Atât Gasgrid, cât și Elering au spus că consumatorii din țările lor au continuat să primească gaz din alte surse, care ar putea, de asemenea, să acopere cererea în timpul iernii.

Anul trecut, Gasgrid a închiriat o unitate plutitoare de stocare și regazificare (FSRU) pentru a importa GNL prin terminalul Inkoo, înlocuind proviziile din Rusia.

FSRU are o capacitate zilnică de regazificare de 140 GWh/zi sau mai mult de 40 TWh pe an, cu mult peste nevoile de import de gaze ale Finlandei.

Terminalul Inkoo LNG a injectat aproximativ 10 terawatt-oră (TWh) de gaz în rețeaua de gaze a Finlandei în perioada aprilie-septembrie.

În plus, Finlanda are un terminal mai mic de GNL Hamina, care poate furniza până la 6 GWh/zi în rețeaua de gaz finlandeză.

Elering a mai spus că nu au fost prevăzute lipsuri de gaz în regiunea baltică, chiar dacă conducta va rămâne inoperabilă pe tot parcursul iernii, deoarece livrările erau încă disponibile de la depozitarea în Letonia și de la terminalul de import GNL al Lituaniei.

Editor : M.I.

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri