Studiu: Taxele la carburanți în România sunt peste media mondială

Data publicării:
pompa de benzina
Foto: Guliver/Getty Images

Ponderea taxelor plătite de români în costul carburanților, benzină sau motorină, se situează în jur de 50%, aproape de media europeană dar peste ponderile înregistrate în Polonia, Canada, Statele Unite sau Japonia.

pompa de benzina
Foto: Miguel Villagran/Getty Images

Cuantumul taxelor pe care companiile din România le plătesc în preţul benzinei este de 52% din total tarif, respectiv de 48% la motorină, iar România se află, astfel, în Top 10 al ţărilor cu cel mai ridicat nivel al taxelor pe acest segment, reiese din datele unui studiu de specialitate, dat publicităţii luni. 

La nivel european, taxele reprezintă 59% din costul carburanţilor din petrol, comparativ cu 50% media la nivel mondial. Conform cercetării, nivelurile de taxe de la nivel european sunt mai mari decât în alte economii majore, inclusiv din SUA şi Japonia, informează Agerpres.ro

Pe plan local, companiile plătesc taxe cu 4% mai mari decât media la nivel mondial, exprimate ca procent din preţul combustibilului, "lucru ce generează un dezavantaj major pentru acestea şi are potenţialul de a încetini creşterea economică", se precizează în studiul realizat de UHY, reţeaua internaţională de experţi în contabilitate şi consultanţă. 

Realizatorii explică faptul că, în România, taxele reprezintă în medie 52% din costul preţului benzinei şi 48% din costul preţului motorinei, spre deosebire de media de la nivel mondial de 50%, respectiv 44%. 

Ca exemple din alte state, este amintită Marea Britanie, unde taxele urcă până la 60% din costul pentru motorină, în vreme ce în Germania această valoare este de 53% din cost. De asemenea, în Japonia taxele din costul benzinei reprezintă 42% din costul total şi 33% în cazul motorinei, în timp ce în Canada procentajele sunt de 35% pentru benzină şi 32% la motorină. Totodată, în SUA, valoarea taxelor se prezintă astfel: 17% din costul benzinei şi 18% din costul motorinei. 

În septembrie 2018, Ministerul Finanţelor Publice (MFP) a propus posibilitatea eliminării supra-accizei la combustibil, după ce, în septembrie 2017, Guvernul a majorat acciza pentru combustibili, măsura generând, însă, venituri mai mici decât se estima. 

UHY subliniază că şi preţul gazului petrolier lichefiat (GPL) este mai scump cu 2% în Europa şi cu 6% în România, o alternativă mai ecologică la motorină sau benzină. 

'Taxele mari la carburanţi afectează aproape toate întreprinderile şi, în cele din urmă, pot împiedica creşterea economică în România. Propunerea lui Eugen Teodorovici de a elimina supra-acciza la combustibili ar putea fi utilă pentru companiile din România. Aşa cum arată şi studiul nostru, acestea deja plătesc în medie costuri mai mari sub formă de taxe din preţul carburanţilor comparativ cu majoritatea concurenţilor lor internaţionali. Pentru orice guvern, taxele pentru motorină şi benzină sunt un instrument cheie menit să reducă emisiile de gaze cu efect de seră şi care poate fi utilizat pentru a finanţa cheltuielile pentru infrastructură. Cu toate acestea, pentru companii, în special pentru întreprinderile mici şi mijlocii (IMM), aceste taxe pot reprezenta un cost operaţional semnificativ, în special în sectoarele retail şi distribuţie. Trebuie să existe un echilibru pentru a ne asigura că aceste costuri şi taxe pentru carburanţi nu devin restrictive. Nivelurile relativ mai scăzute impuse de economiile dezvoltate, precum Canada, comparativ cu competitorii lor internaţionali din Europa sunt o dovadă a faptului că se poate ajunge la un astfel de echilibru", susţine Camelia Dobre, managing partner în cadrul firmei membre UHY, UHY Audit CD în România. 

Studiul UHY a luat în calcul taxele şi preţurile carburanţilor din 24 de ţări din întreaga lume, analizând costul benzinei, al motorinei şi GPL/Autogaz şi procentul de preţ care provine din aceste taxe. Franţa a ocupat primul loc în materie de taxe care reprezintă cel mai mare procent din preţul total al benzinei (64%), în timp ce Danemarca s-a clasat pe primul loc în studiul UHY, fiind cea mai costisitoare ţară, cu un cost total pentru un plin de benzină de 160 de dolari. 


Înfiinţată în 1986 şi având sediul central în Londra, Marea Britanie, UHY este o reţea de firme independente de audit, contabilitate, consultanţă fiscală şi în afaceri, cu birouri în 95 de ţări.

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri
Playtech
S-a născut în închisoare, iar acum doctorii i-au mai dat o lună de trăit. Băiatul suferă de...
Digi FM
Mircea Bravo, adevărul despre câți bani câștigă din Youtube și Facebook
Pro FM
Managerul lui John Legend rupe tăcerea. Experiența „terifiantă” pe care a avut-o la una dintre petrecerile...
Film Now
Semnele timpurii de demență date de Bruce Willis nu au fost luate în seamă: "Nici într-un milion de ani nu...
Adevarul
Scapă de colesterol cu patru alimente și secretul celor 150 de minute
Newsweek
Cine a luat 60 lei în plus la pensie și în octombrie? De ce alți 2000000 pensionari nu au luat nimic
Digi FM
Reacția cântăreței Irina Rimes după ce mai mulți influenceri au luat bani ca să-l promoveze pe rivalul Maiei...
Digi World
O asistentă a dezvăluit cele mai comune regrete pe care le aveau pacienții aflați pe patul de moarte
Digi Animal World
Imagini virale cu un pelican care încearcă să mănânce un pui de Capibara: „Se uită la el de parcă nu ar fi...
Film Now
“Acum ar fi scandalos”. Ce i-a cerut managerul lui Reese Witherspoon să facă pentru a primi rolul din “Blonda...
UTV
Bradley Cooper si Irina Shayk au sarbatorit Halloweenul alaturi de fiica lor in varsta de 7 ani