Exporturile ramân principalul motor al creşterii economice. Mărfurile româneşti vândute în afara ţării au totalizat 23,7 miliarde de euro, în prima jumătate a anului, adică o creştere de aproape şase procente. Importurile, în schimb, au scăzut cu aproape 3 la sută, până la o valoare de 26,2 miliarde de euro.
Avântul luat de exporturi poate fi pus în special pe seama producătorilor de maşini şi de echipamente auto.
„Dacă ar fi să comensurăm rolul statului, și aici includ și Consiliul de Export al cărui copreședinte sunt, este insignifiant. Greul acestui succes l-au dus exportatorii, în special firmele străine care domină exportul țării în proporție de 82%
Altfel spus, companiile străine investesc la noi şi îşi exportă produsele graţie propriilor reţele externe. Producătorii autohtoni care vor sa ajungă pe alte pieţe se plâng însă că nu sunt deloc ajutaţi de cei 83 de reprezentanţi economici trimişi de Ministerul Economiei în tot atâtea ţari.
Dintre aceştia, cel mai mare salariu îl ia delegatul economic în Irak: aproape 6.500 de euro, pentru că lucrează într-o zonă de risc.
O sumă aproape similară, respectiv 6.300 de euro, încasează reprezentantul României în Norvegia - ţara respectivă este una dintre cele mai sigure din lume, dar şi una dintre cele mai scumpe.
Curios este că reprezentantul economic al României la Chişinau primeşte un salariu mai mare decât trimisul de la Washington. Totuşi, în Statele Unite, ţara noastră exportă mărfuri în valoare de 800 milioane de euro, dublu faţa de comerţul cu vecinii de peste Prut.
„Nu este o chestiune de cât de performanți sunt ei intrinsec ca persoane. O singura persoană, cât de performanță ar fi, nu poate acoperi întreaga gamă de probleme. Vorbim aici de un volum deosebit, de o complexitate a problemelor”, spune Manuel Donescu, secretar de stat în Ministerul Economiei.
Rezultatele multor reprezentanţi sunt cel puţin îndoielnice, dar oficialii Ministerului Economiei spun că nu ştiu cât cheltuie statul în total cu aceşti delegaţi peste hotare. În plus, Guvernul nu ştie nici care sunt produsele pe care mizează România la export. Asta, deoarece strategia de comerţ exterior nu a mai fost aprobată din 2009.
Comerțul internațional în primele 6 luni
Exporturi: + 5,9% 23,70 mld. de euro
Importuri: - 2,7% 26,26 mld. de euro
Sursa: INS
Structura exporturilor în primele 6 luni
mașini și echipamente de transport: 42,7%
alte produse manufacturate: 33,7%
alimente, băuturi și tutun: 6,7%
produse chimice: 6,2%
materii prime: 6%
combustibili minerali: 4,7%
Sursa: INS