Motivul pentru care România a apărut pe harta exportului de încălţăminte este strict legat de faptul că marii producători străini făceau la noi în ţară pantofi pe care mai apoi îi vindea pe restul pieţelor europene.
Potrivit datelor de la statistică, Bihorul este judeţul cu cele mai multe fabrici de încălţăminte din ţară, urmat de Bucureşti, Timiş şi Cluj.
Costurile de producţie reduse din România au atras de-a lungul timpului cei mai mulţi investitori străini. Unii dintre ei au renunţat însă în ultimul an să mai producă la noi în ţară iar acest lucru s-a văzut direct în valoarea exporturilor de profil.
„O scădere este datorată scăderii lonului din România. Firme italiene în special au plecat din România cu producţia, fin din motive de costuri, emigraţia spre China şi ţările din Asia, fie din motive mai puţin cunoscute şi scoase în evidenţă până acum de lipsă a forţei de muncă. Firmele rămase se plâng în continuare de lipsă de personal”, a spus Angela Vasiliu, președinta unei asociații patronale.
Încălţăminte în valoare de un miliard de dolari a plecat anul trecut din România spre ţări precum Italia, Franţa, Germania ori Austria. Deşi pare o cifră mare pentru o ţară care aproape că a îngropat industria de profil, valoarea exporturilor a fost cu 23 la sută mai mică în 2015 decât în 2014.
„Pe piaţa internaţională se simte o recesiune. Se închid firme de retaileri din afară, s-au înăsprit foarte tare condiţiile în care se cumpără. Au scăzut vânzările, ceea ce îi face să aibă stocuri şi să reducă volumul comenzilor”, a adăugat Angela Vasiliu.
La nivel mondial, vânzările de încălţăminte au fost estimate la 127 de miliarde de dolari. China a acoperit 40% din totalul acestor vânzări. De partea cealaltă, România abia dacă a asigurat 1% din totalul exporturilor.