Efectul Bechtel. Investitorii străini au ocolit România din cauza infrastructurii deficitare

Data publicării:
autostrada timisoara lugoj mediafax 1

Mai mult decât atât, preţul unei infrastructuri deficitare se regăseşte şi în costul mărfurilor. Firmele de transport spun că le ia de două ori mai mult timp să livreze aceeleaşi produse în România decât în străinătate.

Nici nu începuse criza în piaţa auto din Europa, că România a şi pierdut startul în atragerea investitorilor. Atuurile ţării noastre au fost anulate de un singur factor.

Cred că ar fi foarte edificator, dacă vreţi, să reamintim cu tristeţe, decizia Mercedes de a nu se instala în România. Mercedes a renunţat finalmente să se instaleze în România datorită calitatii sau non-calităţii infrastructurii rutiere”, spune Constantin Stroe, preşedintele Asociaţiei Constructorilor de Automobile din România

Astfel, România a pierdut dintr-un singur foc o investiţie de 800 de milioane de euro şi 2.500 de locuri de muncă directe, după ce Daimler a decis să deschidă o fabrică de producţie auto pentru Mercedes-Benz în Ungaria şi nu la noi. Decizia nemţilor de a ocoli România nu a fost însă surprinzătoare.

Dacia, cel mai mare exportator al României, s-a luptat timp de zece ani să obţină de la statul român modernizarea unui tronson de drum. „Am început demersurile în 2003 şi s-a pus în funcţiune în 2012 pentru o bucată de 22 de kilometri şi o pasarelă”, adaugă Constantin Stroe.

Aşa că, nu doar autorităţile se mişcă încet în România, ci şi mărfurile. Iar companiile de transport fac eforturi de două ori mai mari ca să rămână competitive.

„Spre deosebire de România, unde viteza de deplasare ajunge la 40-42 de kilometri pe oră, în afara ţării viteza aproape se dublează. Faptul că această viteză de deplasare este de două ori mai mică decât în afara ţării, spre vest, înseamnă că avem costuri de 2 ori mai mari”, spune Constantin Isac, vicepreşedintele Uniunii Naționale a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR).

Preţul unei infrastructuri de proastă calitate este, însă, plătit de toţi românii şi se regăseşte în costul mărfurilor livrate clientului final.

„Efectul, să spun aşa, se duce în două direcţii. Pe de o parte, în tendinţa de crestere a preţului la raft, datorat componentei de cheltuieli cu transportul, pe de altă parte în eficienţa companiei de transport”, explică vicepreşedintele UNTRR.

România are în prezent 84.000 de kilometri de drum, din care doar 530 de kilometri de autostradă.

La finalul anului trecut, jumătate dintre şoselele ţării noastre aveau nevoie de reparaţii majore.  

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri
Playtech
Filmul de pe Netflix care a depășit „Squid Games” cu o singură secvență. Milioane de oameni s-au îngrămădit...
Digi FM
De 40 de ani împreună, la fel de îndrăgostiți. Goldie Hawn și Kurt Russell, fericiți în vacanța de Crăciun...
Pro FM
Dua Lipa, cerută în căsătorie de Crăciun, după un an de relație. Cine e logodnicul celei mai populare artiste...
Film Now
Nicole Kidman, spectaculoasă și la plajă, nu doar pe covorul roșu. Actrița de 57 de ani, impecabilă într-un...
Adevarul
Ce se întâmplă când dormi cu capul ridicat pe pernă. Beneficii neștiute și capcane ascunse
Newsweek
Ședință crucială în Coaliție. Se decide ce pensii vor avea pensionarii din 1 ianuarie. 3 variante
Digi FM
Denzel Washington a împlinit 70 de ani. Actorul cu carieră de legendă iubește aceeași femeie de peste patru...
Digi World
Ce culoare este pantoful din imagine? De ce unii văd roz, iar alții turcoaz
Digi Animal World
Cum arată câinele care valorează un milion de euro. A fost conceput și născut în România: „A câștigat toate...
Film Now
Patrick Duffy, secrete din Dallas și prietenia imediată cu Larry Hagman: “I-am zis soției că mi-am cunoscut...
UTV
Dua Lipa, ceruta in casatorie de Craciun. Iubitul ei, Callum Turner, a facut pasul cel mare dupa un an de...