Țara noastră a fost inclusă de Parlamentul European în rândul ţărilor care au blocat introducerea unor teste relevante de emisii pentru maşini.
Un raport al Parlamentului European, întocmit pentru a vedea ce se poate face ca scandaluri precum Dieselgate să nu se mai repete, arată faptul că şase ţări au blocat adoptarea unor reguli mai realiste de testare a emisiilor autoturismelor, între ele fiind şi România, potrivit Hotnews.ro.
Deşi încă din 2005 erau semne că emisiile reale sunt mult peste cele din teste, guvernele nu au făcut nimic şi companiile auto sunt protejate şi acum, la un an şi jumătate după izbucnirea scandalului Volkswagen.
Ţările care au blocat adoptarea unor reguli mult mai reprezentative în teste de emisii sunt Franța, Ungaria, Italia, Slovacia, Spania şi România, iar versiuni mai vechi ale raportului criticau şi Germania.
Comitetul care a întocmit raportul spune că Volkswagen nu este singurul vinvovat pentru uriaşul scandal Dieselgate care a fost posibil şi din cauza unei neglijenţe la nivel politic, atât de în partea CE, cât şi a guvernelor naţionale.
Autorii raportului spun că guvernele au eşuat în a lua măsuri contra marilor companii auto care, la rândul lor, au făcut lobby extrem de puternic pentru a nu fi anchetate sau sancţionate. Se remarcă faptul că Volkswagen nu a fost amendată în Germania şi nici Fiat în Italia, situaţia fiind cu totul diferită faţă de SUA sau Coreea de Sud.
Un alt membru al comisiei spune că a existat "un vid consistent de responsabilitate" în ceea ce priveşte stabilirea unor reguli legate de cât de ecologice spun constructorii că sunt automobilelor lor şi de cum pot fi respectate aceste reguli.
După izbucnirea scandalului Volkswagen, în toamna lui 2015, au ieşit la iveală informaţii care arătau că încă din 2011 au existat rapoarte care arătau că la teste maşinile emit mult mai puţin noxe decât în trafic şi deci testele sunt neconcludente. Una dintre concluziile raportului CE este că foarte puţine s-au schimbat de la declanşarea scandalului.