„Veţi avea nevoie de mai multe reforme structurale”, spunea șefa FMI, Christine Lagarde, în România. „Reformele structurale în România nu s-au terminat. Din păcate, ne mai trebuiesc câţiva ani”, sublinia guvernatorul BNR, Mugur Isărescu.
Prima oprire a experţilor FMI este la Ministerul Transporturilor. Privatizarea CFR Marfă este una dintre restanţele importante ale Guvernului. „Se reia în acest an privatizarea. Suntem într-un calendar pe care și astăzi îl vom discuta cu FMI. Nu ne grăbim cu nicio licitație în momentul acesta”, a declarat ministrul transporturilor, Ramona Mănescu.
Aceasta nu este însă singura companie care trebuie scoasă la vânzare. Autorităţile au promis că vor vinde majoritatea societăţilor din subordinea Ministerului Economiei. Noul acord nu garantează însă că angajamentele vor fi respectate, spun analiştii.
La fel se întâmplă şi în cazul listărilor la bursă a companiilor energetice.
Listarea societăţii Nuclearelectrica s-a făcut luna trecută, cu un an mai târziu faţă de termenul asumat iniţial. Iar oferta publică pentru Romgaz, a început de-abia în această săptămână. Rămân pe listă Electrica, Hidroelectrica şi Complexul Energetic Oltenia.
Nu în ultimul rând, autorităţile trebuie să drămuiască atent banii din buget. Diferenţa dintre veniturile şi cheltuielile statului nu trebuie să depăşească 14,7 miliarde de lei pe întregul an.
„Nu putem reduce taxele, nu putem simplifica sistemul fiscal din România, pentru că avem venituri mai puţine la bugetul statului”, a explicat Cristian Păun, analist economic.
FMI a cerut Executivului să elimine şi datoriile mai vechi de 1990 pe care le au autorităţilor locale, dar nici această ţintă nu a fost atinsă până acum.