Clienții RCA care primesc de la cel puțin trei asigurători diferiți oferte ale căror prime de asigurare RCA sunt cu 36% (factorul "N") mai mari față de tariful de referință, aferent segmentului de risc din care fac parte, sunt încadrați în categoria asiguraților cu risc ridicat, potrivit Legii nr. 132/2017, informează Autoritatea de Supraveghere a Asigurărilor (ASF).
Acest tip de clienți pot să solicite Biroului Asigurătorilor de Autovehicule din România (BAAR) o ofertă pentru încheierea unui contract RCA.
Factorul "N" este stabilit de către BAAR și este calculat pentru un vehicul cu aceleași caracteristici tehnice cu cele ale vehiculului pentru care se solicită asigurarea, precum și pentru aceeași clasă de bonus-malus a asiguratului/utilizatorului. Caracteristicile tehnice ale vehiculelor se vor raporta la capacitatea cilindrică, cu excepția vehiculelor cu motoare electrice, caz în care se va ține seama de puterea acestora.
În conformitate cu art. 19 din Legea nr. 132/2017, un asigurat cu risc ridicat se poate adresa BAAR pentru formularea unei oferte de asigurare, iar BAAR va formula o ofertă de asigurare calculată pornind de la tariful de referință și îi va aloca acestuia un asigurător RCA în vederea încheierii contractului RCA. BAAR soluționează cererea asiguratului cu risc ridicat în ceea ce privește încheierea contractului RCA în termen de maximum 20 de zile de la depunerea completă a documentelor solicitate.
Pentru alocarea contractului RCA unui asigurător RCA, oferta trebuie acceptată în mod explicit de asiguratul cu risc ridicat. Asiguratul comunică BAAR toate informațiile necesare în vederea elaborării unei oferte de primă sau a alocării contractului RCA unui asigurător.
Exemplu de preț pentru o ofertă RCA prin BAAR
Site-ul BAAR a publicat un exemplu de calcul pentru o asigurare RCA cu risc ridicat, care trebuie să îndeplinească următoarele condiții:
- 3 oferte de asigurare aflate în perioada de valabilitate, de la 3 asiguratori diferiți;
- ofertele sunt pentru perioade de asigurare de 12 luni;
- toate primele de asigurare din ofertele primite (fără tariful pentru decontare directă și fără prima pentru clauze și acoperiri suplimentare), să fie mai mari, la data formulării ofertelor, decât: tariful de referință pentru vehicul, înmulțit cu "factorul N", înmulțit cu coeficientul pentru clasa de bonus-malus aplicabilă vehiculului pentru care se solicita asigurarea.
Exemplul BAAR:
Vehiculul pentru care se solicită asigurarea: Dacia Logan; capacitate cilindrică: 1.461cmc
Deținător: persoană fizică; 45 de ani
Clasa de bonus-malus pentru vehiculul pentru care se solicita asigurarea: B4
Oferte de asigurare primite (fără tariful pentru decontare directă și fără primă pentru clauze și acoperiri suplimentare): 660 de lei, 720 de lei și 680 de lei
Prima pentru risc ridicat = 597 lei X 1,36 X 80% = 649,50 lei
Prima pentru risc ridicat este mai mică decat ofertele primite, deci solicitantul se incadreaza în categoria asiguraților cu risc ridicat și poate apela la BAAR pentru încheierea contractului de asigurare.
Cum funcționează sistemul Bonus-Malus pe piața asigurărilor RCA
Sistemul Bonus-Malus este format din categoria de bază B0, 8 clase de bonus şi 8 clase de malus. Clasa B0 este atribuită unui nou asigurat, fără istoric.
Perioada de referinţă este anul calendaristic anterior datei de intrare în vigoare a contractului RCA.
Fiecare clasă bonus aduce o nouă reducere procentuală a tarifului plătit, până la 50%: B1 - 5%, B2 - 10%, B3 - 15%, B4 - 20%, B5 - 25%, B6 - 30%, B7 - 40% și B8 - 50%.
Clasele malus majorează tariful cu până la 80%: M1 - 10%, M2 - 20%, M3 - 30%, M4 - 40%, M5 - 50%, M6 - 60%, M7 - 70%, M8 - 80%.
Reducerea sau majorarea stabilită conform sistemului bonus-malus se aplică tarifelor practicate de către asigurătorul RCA.
Clasa de bonus se păstrează pe perioada anului calendaristic în care se încheie contractul RCA indiferent de perioada asigurată.
Editor : Vlad Mironescu