„Astăzi, în 2014, în octombrie, ne întâlnim cu acelaşi preţ al petrolului pe pieţele interneţionale cu care ne-am mai întâlnit în ianuarie 2011. Dacă benzina în ianuarie 2011 era 5 lei pe litru, astăzi nu putem să găsim benzină sub 6 lei şi 20 de bani pe litru, în condiţiile în care avem aceeaşi valoare a TVA-ului şi aceeaşi acciză a benzinei”, a spus Radu Dinescu, secretar general în Uniunea Transportatorilor.
În afară de acciza pe carburanţi impusă de Uniunea Europeană, Guvernul a mai adăugat 40 de bani la preţ printr-o supraacciză. Chiar şi dacă luăm în calcul deprecierea cu 10% a leului faţă de dolar raportat la 2011, tot vedem că preţul de acum a crescut artificial, spun analiştii.
„Luând referinţa de 5 lei din ianuarie 2011, adăugând şi impactul cursului de schimb şi al accizei, putem spune că am ajunge în zona 5,8-5,85 lei pentru un litru de carburant”, a spus, Claudiu Cazacu, analist pe burse petroliere.
Preţul corect pare a se găsi în zona Bacău, cea mai săracă regiune a României, acolo unde cel mai ieftin litru de benzină este de 5,85 de lei.
Petrolul extras lângă Ploieşti ajunge în rafinăria situată la doar câţiva kilometri de aceste sonde la preţul de 90 de dolari. Acest preţ este de trei ori mai mare decât costul propriu-zis de producere a unui baril. Deşi au acest avantaj uriaş, petroliştii de la noi întârzie scăderea preţurilor la carburanţi la sub 6 lei pe litru.
Deşi România are rezerve mari de petrol, benzinarii calculează preţurile în funcţie de bursele internaţionale şi vor continua scumpirile până când scăderea vânzărilor va pune în pericol profiturile lor, spun analiştii. Companiile petroliere nu au dorit să comenteze aceste calcule.