Legislaţia generală din domeniul protecţiei consumatorilor nu permite operatorilor de telefonie să impună o sumă fixă care trebuie plătită de utilizator în cazul rezilierii contractului înaintea expirării perioadei minime, spune Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii (ANCOM).
ANCOM precizează că utilizatorii care deţin abonamente de telefonie, internet sau televiziune vor plăti, de regulă, unele penalităţi la rezilierea contractului înainte de expirarea perioadei minime prevăzute de acesta, informează News.ro.
Utilizatorii care doresc rezilierea contractului trebuie sa verifice dacă a expirat perioada minimă a contractului, de regulă, 12 sau 24 de luni, iar, în caz contrar, care sunt sumele pe care ar trebui să le plătească pentru încetarea contractului înainte de expirarea acestei perioade.
Regula este valabilă şi pentru persoanele care doresc să-şi porteze numărul de telefon, avand în vedere că, prin depunerea unei cereri de portare, acestea solicită automat şi încetarea contractului de telefonie.
Sumele percepute pentru rezilierea anticipată sau modul de calcul al acestora trebuie să fie specificate în contract, alături de perioada contractuală minimă şi de alte condiţii de încetare a contractului. Modalitatea în care penalităţile sunt fixate de furnizori este reglementată de legislaţia din domeniul protecţiei consumatorilor.
”Conform acestor prevederi legale, este abuzivă impunerea prin contract a unei sume fixe care trebuie plătită de utilizator în cazul denunţării unilaterale a contractului de către acesta”, arată ANCOM.
Ce pot face clienții operatorilor
Utilizatorii care se consideră nedreptăţiţi se pot adresa Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC), care poate constata existenţa unor clauze abuzive, iar instanţa de judecată poate dispune modificarea contractelor aflate în curs de executare sau eliminarea clauzelor abuzive.
Totodată, utilizatorii pot sesiza ANCOM în situaţiile în care contractul nu conţine nicio precizare referitoare la durata acestuia sau în cazul în care furnizorul percepe penalităţi pentru rezilierea anticipată a contractului, deşi acestea nu au fost incluse în contract.
ANCOM poate, de asemenea, sancţiona furnizorii dacă perioada minimă contractuală este mai mare de 24 de luni sau dacă aceştia nu oferă posibilitatea de a încheia contracte şi pe o perioadă de cel mult 12 luni.
Numărul de reclamaţii privind serviciile de comunicaţii depuse la autoritatea de reglementare din domeniu a crescut în prima jumătatea acestui an cu 42% faţă de aceeaşi perioadă din 2015, până la 1.310, cele mai multe vizând companiile de telefonie mobilă, potrivit datelor publicate de ANCOM în iulie.