Senatul a votat Legea RCA

Data actualizării: Data publicării:
rca

Dezbatere fulger, surprinzătoare la Senat, unde legea RCA a fost modificată cu doar 24 de ore, înainte ca Guvernul să facă acelaşi lucru, prin ordonanţă de urgenţă, după cum s-a şi înţeles cu transportatorii. În ambele variante, modificările vizează, de altfel, cerinţele transportatorilor, privind introducerea unui tarif de referinţă. Spre deosebire de proiectul aprobat de parlamentari, o eventuală ordonanţă de urgenţă a Executivului ar urma să se aplice imediat.

Senatorii au votat pe repede înainte legea RCA care ar trebui să stingă disputa din ultima vreme dintre transportatori şi firmele de asigurări. Parlamentarii au dezbătut în plen, cu o zi mai devreme decât era programat, actul normativ care introduce preţul de referinţă pentru poliţele obligatorii. Social-democraţii au lăudat iniţiativa.

Viorel Arcaş, preşedinte al Comisiei de Buget: „O propunere legislativă deosebit de importantă, care vine să reglementeze o problemă care interesează 5 milioane de români.”

Liberalii reclamă însă că parlamentarii PSD nu au vrut decât să ia faţa Guvernului Cioloş, care urma să adopte chiar în şedinţa din această săptămână, ordonanţa privind poliţele RCA.

Teodor Atanasiu, senator PNL: „Ce nu mai înţeleg este, dacă tot se rezolvă mâine, în şedinţa de Guvern, problema, pe acelaşi proiect de lege care a fost depus de transportatori şi la Guvern şi la colegii noştri, de ce trebuie să mai trecem prin dezbatere parlamentară?!”

Actul normativ prevede că şoferii îşi pot repara maşinile pe propria asigurare obligatorie. O altă noutate ar fi că atelierele auto nu vor putea refuza niciun client, indiferent de asigurătorul la care are poliţă RCA. Cea mai importantă modificare cerută de transportatori este însă introducerea unui tarif de referinţă, care va plafona valoarea poliţelor.

Cristian Munteanu - Asociaţia Service-urilor Auto Independente: „Acest tarif poate să oscileze într-o marjă de plus minus 25 la sută în funcţie de istoricul de accidente al autovehiculului şi al şoferului.”

Impunerea unui preţ de referinţă a fost, de altfel acceptat de Guvern, şi presupune calcularea unei medii a daunelor pentru fiecare tip de vehicul, la care se adaugă cheltuielile administrative ale asigurătorilor. Pe baza acestui preţ de referinţă se va aplica apoi sistemul bonus/malus, de recompensă sau penalizare a şoferilor în funcţie de istoricul daunelor.

Consiliul Concurenţei nu e însă de acord.

Bogdan Chiriţoiu, preşedintele Consiliului Concurenţei: „Nu vrem ca statul să ajungă să îi cartelizeze, să spună că trebuie să fie x, companiile astea nu se vor mai bate între ele şi prin preţ”.

Preţul în creştere al poliţelor RCA i-a scos de nenumărate ori în stradă pe transportatori. Oamenii se plâng că noile tarife îi conduc direct în faliment.

Adrian Popa are o afacere cu 125 de camioane. În primele 7 luni ale anului trecut a plătit RCA pentru ele de 70.000 de euro. Anul acesta cheltuielile s-au dublat.

Adrian Pop, proprietarul unei firme de transport: „Daca nu se rezolvă în România ne luam camioanele şi le ducem”

Faţă de 1.200 de euro pe camion, în România, transportatorul spune că ar plăti 900 de euro în Polonia, 850 în Cehia şi 930 în Slovenia.

Până când legea nu va fi modificată, transportatorii anunţă, de altfel, că protestul lor rămâne în picioare. Joi, 5 mii de camioane ar urma să ajungă în faţa Guvernului. Peste 100 de mii de maşini din toată ţara sunt aşteptate să se alăture protestului.

 

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri