Revoluţia automobilelor electrice îmbunătăţeşte perspectiva unor metale
Data publicării:
Aspectul unor automobile electrice precum Nissan Leaf nu se deosebeşte prea mult de cel al automobilelor standard, dar noile materiale folosite ar putea revoluţiona piaţa unor metale precum litiul, deschizând un nou teren de operare pentru investitorii în resurse naturale, relatează News.ro.
”Am identificat vehiculele electrice ca un domeniu în care ne aflăm într-un punct de inflexiune al cererii”, a declarat Duncan Goodwin, manager de portofoliu la Baring Global Resources Fund, pentru care 12% din activele de 378,2 milioane de dolari sunt expuse la materiale utilizate în automobile electrice.
Guvernele susţin automobilele electrice, pentru îndeplinirea ţintelor de reducere a emisiilor de carbon, prin subvenţii, locuri de parcare gratuite şi scutiri de taxe.
Dezvoltarea pieţei creează în schimb o oportunitate pentru investiţii în resurse naturale, estimate în prezent la 235 de miliarde de dolari.
Pariul pe aceste resurse naturale nu este simplu. Estimarea cererii de metale pentru vehicule electrice este dificilă, iar progresele tehnologiei bateriilor ar putea modifica mixul.
Atragerea şoferilor să cumpere vehicule electrice rămâne o provocare, din cauza nevoii frecvente de încărcare a bateriilor şi a timpului necesar în acest scop.
Cu toate acestea, îngrijorările provocate de poluarea produsă de vehiculele diesel a făcut ca ediţia din acest an a salonului auto de la Paris să fie dominată de prototipurile electrice.
Numărul vehiculelor electrice şi hibride aflate în circulaţie la nivel global a depăşit 1 milion în 2015, potrivit Agenţiei Internaţionale pentru Energie.
Cu toate că estimările variază, IHS Automotive anticipează că vehiculele electrice vor reprezenta aproape 4% din vehiculele uşoare în 2020, nivel echivalent cu 3,9 de maşini, faţă de doar 14.000 în 2010.
Majoritatea bateriilor pentru vehicule electrice folosesc catozi de tipul NMC (oxid de litiu, nichel, magneziu şi cobalt) şi anozi de grafit.
Metalele rare dysprosium, neodymium şi terbium, extrase mai ales în China de companii ca Xiamen Tungsten şi China Minmetals Rare Earth, sunt folosite la unele componente electronice ale motoarelor.
”Este clar că automobilele electrice actuale vor avea baterii litiu-ion. Vorbim despre litiu şi metale precum cobaltul, fierul fosfatat, elemente rare ale Pământului”, a arătat Horst Friedrich, director la Institute of Vehicle Concepts din Germania.
Cea mai mare parte a litiului provine dintr-o regiune numită ”triunghiul litiului”, respectiv Chile, Argentina şi Bolivia, iar mineritul acestora este o afacere tot mai profitabilă.
Preţurile litiului pentru baterii din China, cel mai mare producător de baterii litiu-ion, au crescut la peste 20.000 de dolari tona în această vară, aproape de trei ori mai mari faţă de anul trecut, datorită cererii mai mari.
”Industria litiului va creşte de la 160.000 de tone de LCE( echivalent de litiu carbonat) în prezent la cel puţin 260.000 de tone până în 2020”, a declarat Simon Moores, director general al Benchmark Mineral Intelligence.
Companii precum Albemarle, Lithium Power International şi Orocobre investesc în creşterea producţiei de litiu pentru bateriile automobilelor electrice.
”Penetrarea pieţei de către vehiculele electrice va avea un impact semnificativ asupra cererii de litiu”, potrivit companiei SQM din Chile.
În privinţa grafitului, piaţa este dominată de China.
Benchmark Mineral Intelligence anticipează că până în 2020 cererea de grafit destinat anozilor bateriilor va creşte cu 150.000-170.000 de tone, în valoare de 1,125-1,275 miliarde de dolari).
Eagle Graphite din Canada avertizează la rândul ei că atunci când producţia globală de vehicule electrice va atinge 1 milion de unităţi pe an, presiunile asupra furnizorilor de grafit vor creşte semnificativ.
Între timp, preţurile cobaltului, care au urcat cu 16% în acest an, sunt aşteptate să avanseze cu încă 45% până în 2020.
U.S. Defense Logistics Agency a început să facă stocuri de cobalt, măsură care scoate în evidenţă importanţa metalulul.