Supermarketurile sunt acuzate că forţează mâna furnizorilor să plătească taxe şi mai mari pentru a suplini scăderea preţurilor de la 1 iunie. Şi, mai mult decât atât, dacă reuşesc să reducă marjele furnizorilor, le cresc pe cele proprii, chiar dacă s-ar produce ieftiniri.
„Cred că nicun magazin de genul supermarket/hipermarket nu va aplica această reducere de tva la raft. Am semnale de la colegii noștri de la ROMPAN că un retailer încearcă să mărească taxele conexe”, susține Aurel Popescu, președintele ROMPAN.
Potrivit acestuia, circa o treime din preţul produselor e reprezentată de taxele impuse de magazine. Furnizorii au de plătit taxe de raft, taxe de amenajare magazin şi o mulţime de alte taxe conexe la contractele dintre cei doi jucători. Majorarea lor însă e suportată de al treilea.
„Aceste taxe noi nu le putem plăti decât din costurile noastre de producție, costuri care se vor vedea în prețul produselor și, în final, ar avea de suportat tot consumatorul”, spune Aurel Popescu.
Reprezentanţii supermarketurilor neagă faptul că unele lanţuri de magazine încearcă să impună taxe mai mari. Dacă nu ar aplica reducerea TVA, şi-ar pierde clienţii şi locul pe piaţă.
„Oricare dintre membrii noștri care ar alege să aibă o astfel de atitudine s-ar exclude de pe piață, pentru că noi suntem o industrie extrem de competitivă şi ne uitam mult mai atent unii la alții”, spune Delia Nica, vicepreședintele Asociației Marilor Rețele Comerciale.
În urmă cu doar câteva luni, industria a fost zguduită de o amendă-record pentru aşa-numitul cartel al supermarketurilor. Metro, Real, Selgros, Mega Image și încă 21 de companii au avut de plătit 35 de milioane de euro, după ce Consiliul Concurenței a aflat că nu erau tocmai o industrie competitivă. Vânzătorii aveau înţelegeri directe cu furnizorii pentru a primi preţuri preferenţiale în anumite perioade, când aveau promoţii
În urmă cu şapte ani însă, industria a fost lovită de un altfel de scandal. Furnizorii au acuzat supermarketurile că impun taxe de magazin mari şi astfel produsele sunt vândute la preţuri mari. Efectul a fost elaborarea unui cod de bune practici, cod care însă nu prea este respectat.
În ultimele două săptămâni au existat mai multe semnale că magazinele au urcat preţul la unele alimente, chiar şi cu până la 30%, în perspectiva reducerii de TVA la 9%, de la 1 iunie.