Pentru dezvoltarea bateriilor de mașini electrice sunt căutate alternative la metalele rare, folosite în tehnologia clasică. Este și o formă de securizare, pentru că producția unor astfel de metale este dominată de țări precum China sau Rusia. Start up-ul suedez Northvolt, susținut puternic de Volkswagen, este lider al inovației cu materiale noi. Iar cel mai nou material pe care dorește să îl folosească la baterii este, oricând ar părea de incredibil, lemnul.
Pentru ultima sa găselniță, Northvolt va colabora cu Stora Enso, un producător finlandez de hârtie și carton din Scandinavia, unul dintre cei mai mari proprietari de păduri din nordul continentului.
Ce este lignina
Pentru tehnologia sa, Northvolt vrea să obțină lignină din lemn. Această substanță reprezintă 20-30 la sută din lemn. După celuloză, este a doua componentă ca pondere în lemn. Este principala substanță a peretelui celular și funcționează ca un liant. Practic, are proprități de polimer din plante și va putea fi folosită ca derivat la fabricarea anodului pentru baterii.
Stora Enso va furniza Lignode, care este materialul său anodic pe bază de lignină. Northvolt se va concentra pe proiectarea celulelor, dezvoltarea proceselor de producție și extinderea tehnologiei.
Revoluția Northvolt: reciclarea
Northvolt este un start-up cu o vechime de doar șase ani, dar cu o ascesiune rapidă. Principiul său este dezvoltarea durabilă a bateriilor pentru mașini. La finalul anului trecut, a anunțat celulele de baterie obținute doar din metale recuperate din acumulatorii ajunși la finalul ciclului de viață. Catodul de nichel-mangan-cobalt a avut performanțe egale cu celulele fabricate din metale nou extrase.
După acest succes la nivel de cercetare, Northvolt a anunțat proiectarea unei întregi unități, astfel încât să poată recicla 125.000 de tone de baterii anual.
Reciclarea deschide o nouă perpectivă asupra sustenabilității sectorului - când piața vehiculelor electrice va ajunge la maturitate, ceea ce înseamnă rate de creștere relativ mici, atunci numărul de mașini scoase din circulație va fi apropiat de cel al mașinilor noi. Asta va înseamna că necesarul de materiale virgine va fi foarte mic. Producția poate fi aproape circulară, iar impactul asupra mediul va fi redus la minimum.
De ce sunt „rare” metalele rare?
Va fi un avantaj uriaș în condițiile în care extracția metalelor rare duce la devastarea zonei miniere. Ele sunt rare nu pentru că apar doar pe alocuri. Din contra, distribuția lor este relativ egală pe suprafața Pământului. Însă concentrația în care se găsesc este redusă și practic, sunt excavate cantități uriașe de steril, cu distrugeri mari ale ecosistemului local.
Northvolt a anunțat recent că prima sa gigafabrică, Northvolt Ett, a început livrările comerciale de baterii către clienții europeni. Deși producția este în fazele sale incipiente, compania suedeză are deja contracte în valoare de peste 55 de miliarde de dolari pentru producția viitoare. Este furnizor pentru Volvo, BMW și Volkswagen. Grupul din Wolfsburg este de fapt unul dintre finanțatorii și acționarii săi. La fel și Goldman Sachs.
Editor : Luana Pavaluca