Companiile din România sunt nevoite să dea salarii mai mari decât se aşteptau. Pe de-o parte din cauza majorării salariului minim şi, pe de altă parte, din cauza unui deficit tot mai adânc de personal. E o reţetă de dezastru pentru multe dintre firme, deoarece cheltuielile cu salariiile nu cresc din cauza unei creşteri de productivitate aşa că banii trebuie luaţi de altundeva, de la investiţii de exemplu. Şi, deja, spun specialiştii, e pusă sub semnul întrebării sustenabilitatea afacerilor, cu tot cu locurile de muncă pe care le creează, relatează Digi24.
În aprilie anul trecut, companiile chestionate de PriceWaterhouseCoopers estimau că vor da în 2017 salarii cu 3,8% mai mari. 2017 a venit şi acum îşi calculează o cheltuială şi mai mare - majorările salariale medii în acest an sunt aşteptate să fie de 4,5 procente. În unele sectoare, precum cel de retail, de 5,6 procente.
E al doilea an la rând când managerii îşi văd calculele date peste cap. În 2016 se pregătiseră pentru majorări de 3,9% şi-au sfârşit prin a oferi 4,2%. Sunt zecimalele care pot face diferenţa între profit şi pierdere. Mai ales că banii daţi în plus angajaţilor nu vin dintr-o productivitate mai mare a acestora, ci din creşterea salariului minim şi dintr-un deficit de personal adâncit de ani şi ani de imigrare în masă.
În ultimii șapte ani, salariul minim a crescut de 11 ori. La fel, după ce au plecat la muncă în străinătate mai bine de două milioane de oameni, România a ajuns să aibă al treilea cel mai mare deficit de personal calificat din lume, arată specialiştii în recrutare de la Manpower.
Sunt presiuni mari pe salarii, doar că pentru a le justifica financiar, companiile trebuie să găsească o formulă prin care să şi scoată mai mulţi bani de pe urma muncii angajaţilor. Cele mai recente date, din 2014, arată că productivitatea angajaţilor din România este de doar 57% din cea a europeanului mediu. Cei de la PricewaterhouseCoopers avertizează că piaţa muncii s-a aşezat în aşa fel încât în acest moment este vital ca firmele să faciliteze performanţa ridicată a angajaţilor. Recunoaşterea celor talentaţi şi recompensarea în funcţie de merite este acum mai importantă ca oricând.
Manpower arată că mai bine de jumătate dintre companii apelează la traininguri şi programe de dezvoltare pentru angajaţi, deşi în 2015 numai 20% dintre ele aveau această politică.
Astăzi, însă, în piaţa muncii dictează salariaţii. Drept dovadă, încetările de contracte sunt tot mai frecvente fiindcă între companii s-a deschis un război al măririlor salariale, iar oamenii acum au unde să plece la mai bine. Aşa se face că pe lângă cursurile de specializare pentru proprii angajaţi, companiile sunt forţate să recruteze din ce în ce mai mult din afara organizaţiei. Dar asta înseamnă o nouă cheltuială. E costul recrutării în sine, după care vin lunile de productivitate redusă în care nou-venitul se adaptează la cerinţele companiei.