Americanii au dat de gustul hainelor europene. Mărcile de aici se extind rapid peste Ocean într-un moment în care unele dintre brandurile americane cu tradiţie dau să moară. Abercrombie & Fitch e disperat să-şi găsească cumpărător, dar Zara şi H&M îşi deschid magazin după magazin pe piaţa americană. Şi au succes deşi multe din mallurile de acolo se închid din lipsă de vizitatori.
Americanii se lasă de mersul la mall şi totuşi brandurile europene se extind. Banca elveţiană Credit Suisse estimează că în acest an se vor închide 8.600 de magazine de haine în State Unite, adică mai multe decat în 2008 în criză. Şi totuşi H&M, Zara şi Primark nu văd în America decât oportunităţi.
Reprezentanţii H&M au declarat pentru Wall Street Journal că nu au încă magazine în toate mall-urile americane în care vor să fie prezenţi şi că e mult loc de creştere acolo pentru magazinele fizice. Au deja 484 de locaţii în Statele Unite şi lună de lună deschid unele noi. Merg pe repede înainte într-un moment în care mulţi dintre retailerii americani sunt cu un picior în groapă. 19 nume mari au cerut în acest an protecţie împotriva falimentului. Iar alţi 18 au făcut acelaşi lucru anul trecut, semn că între timp declinul lanţurilor americane a accelerat.
Până şi Abercrombie & Fitch are probleme. Dacă pe vremuri era brandul preferat al adolescenţilor americani, în ultimele 12 luni valoarea de piaţă a companiei s-a înjumătăţit. Acum anunţă că îşi caută cumpărător şi că a avut deja negocieri preliminare cu mai mulţi potenţiali investitori. Pe masa e inclusiv o fuziune. Sursele Financial Times spun că Abercrombie şi-ar putea uni operaţiunile cu American Eagle Outfitters sau cu Express, două branduri care suferă şi ele de pe urma lipsei de clienţi.
Suferinţa lor însă lasă loc liber europenilor. Nu doar că au mai mult loc să se extindă în locul magazinelor americane, dar pot cumpăra brandurile americane cu totul la un preţ chiar foarte bun.
Luna trecută Sports Direct, cel mai mare comerciant de echipamente sportive din Marea Britanie, a dat 101 milioane de dolari pe lanţul american Eastern Outfitters. Şi a fost o ţintă uşoară tocmai fiindcă se afla în insolvenţă.
Americanii pierd teren la ei acasă pentru că nu au ţinut pasul cu noile tendinţe de consum. Europenii vin cu preţuri mai mici şi cu palete mai mari de produse. E modelul fast fashion popularizat tocmai de H&M şi de Zara. Însă nu doar ei îi conving pe americani să intre într-un magazin fizic, ci şi brandurile foarte nişate din Olanda sau Suedia. Analiştii spun că acum europenii pot intra puternic pe piaţa americană deşi în anii trecuţi nu aveau resursele financiare să-şi permită o aşa extindere. Miza e mare. În Statele Unite se cheltuie anual peste 270 de miliarde de dolari pe haine, iar piaţa este cea mai mare din lume.