Retailul clasic se schimbă, iar giganţii din domeniu trebuie să ţină pasul, să se adapteze din mers. Exact asta face şi Carrefour - care a anunţat mii de concedieri voluntare în Franţa, dar şi închiderea mai multor magazine. Dar ce e interesant, abia acum urmează: francezii vor să investească în online aproape 3 miliarde de euro. Carrefour încearcă să se poziţioneze drept un rival al lui Amazon, asta e clar. Dar scopul amândurora este acelaşi: luptă pentru a câştiga tot mai mulţi clienţi.
Noul director general al Carrefour, cel mai mare retailer european şi al doilea din lume după Walmart, va renunţa la aproximativ 2.400 de angajaţi din Franţa, printr-o schemă de plecări voluntare. În Hexagon, Carrefour este cel mai mare angajator din sectorul privat pentru care lucrează 115 mii de angajaţi francezi.
Retailerul a anunţat, de asemenea, că va vinde 273 de foste magazine ecologice Dia, că va reduce mărimea unor hypermarketuri din Franţa, dar şi că va deschide în marile oraşe cel puţin 2 mii de magazine de proximitate.
În plus, vrea să vândă mai multe produse organice, ţinta până în 2022 fiind triplarea vânzărilor pe acest segment, la 5 miliarde de euro.
Carrefour, însă, vrea să urce în trenul comerţului online şi a anunţat că va investi în acest domeniu 2,8 miliarde de euro. Prin această strategie, retailerul vrea să ajungă în Franţa la o cotă de piaţă de 20 de procente din vânzărilor online. Un prim pas a fost deja făcut: francezii au cumpărat cu 79 de milioane de euro participaţii de 17% la retailerul online de modă Showroomprive.com.
Alexandre Bompard, CEO Carrefour: „Carrefour are nişte avantaje uriaşe. Cred că nimeni nu a reuşit până acum să vină cu o ofertă integrată de magazine fizice şi digitale. Responsabilitatea mea este să construiesc tocmai acest model. În afară de reţeaua deja existentă de hypermarketuri, supermarketuri şi magazine stradale, o să investim în magazine digitale”.
Dar scopul Carrefour este clar, după cum remarcă Bloomberg. Carrefour întră în bătălia digitală, acolo unde monopolul e deţinut acum de Amazon.
Sigur, gigantul american a făcut un pas şi spre comerţul fizic, prin dechiderea Amazon GO, dar e vorba, totuşi, de un singur magazin. Amazon e o companie uriaşă, iar francezii vor să îşi facă şi ei loc în online. În plus, vor să arate că nu sunt în poziţia unui peşte mic ce riscă, în orice moment, să fie preluat de altul mai mare. Nu mai departe de luna septembrie a anului trecut, au existat zvonuri potrivit cărora Amazon ar vrea să cumpere Carrefour pentru a-şi spori prezenţa în Europa. Deşi informaţia părea plauzibilă - francezii aveau o cotă de piaţă de 13 miliarde de euro, în comparaţie cu cea a americanilor de 326 de miliarde de euro - Carrefour a refuzat atunci să comenteze zvonuri din piaţă. Francezii nu concurează acum numai cu Amazon, ci şi cu Walmart, care s-a extins în online încă de anul trecut. Imediat după acest pas, vânzările pe internet i-au crescut cu peste 60%, mai ales după ce a început să livreze gratuit orice comandă care depăşea o anumită valoare.
Săptămâna trecută, Carrefour a înrăutăţit estimarea privind evoluţia profitului său operaţional în 2017, pentru a doua oară în ultimele şase luni, din cauza încetinirii vânzărilor anuale. Francezii se aşteaptă la un profit operaţional recurent de aproximativ 2 miliarde de euro pentru 2017. E un declin de 15% la actualul curs valutar şi o înrăutăţire faţă de declinul de 12% estimat în august.
În România, grupul francez are o rețea de peste 300 de magazine, fiind cel mai mare operator de supermarketuri în funcție de suprafață, după ce le-a preluat şi pe cele Billa.