Pe fondul lipsei de restructurare și dezvoltare și în pofida managementului ”privat”, compania aeriană a pierdut 7% din piață în ultimii doi ani.
La aniversarea a 62 de ani de zbor, operatorul aerian național românesc nu arată deloc bine, afirmă publicația electronică Anna Aero. Acesta reamintește că Tarom a devenit membru al alianței SkyTeam în iunie 2010 și are o flotă ”modestă„ de 23 de aeronave alcătuită din două Airbus A310, opt Boeing 737 (seriile 300 și 400), patru Airbus A318, două ATR 72 și șapte ATR 42. ”Media de vârstă a flotei este de 16 ani”, notează publicația electronică. Adică aeronavele Tarom sunt cu trei ani în medie mai vechi decât autoturismele românilor a căror vechime era în 2014 de 12,9 ani. Cele mai noi aeronave din flota Tarom sunt Airbus A318 care au însă o mare problemă. Sunt prea mici, în jur de 100 de locuri, și tocmai de aceea sunt prea puțin rentabile pentru o companie aeriană care zboară în principal în Europa. Spre comparație, în 2015 unul dintre principalii operatori low-cost prezenți în România avea o vechime a aeronavelor de puțin peste trei ani. Nu este doar o chestiune secundară. Aeronavele actuale au consumuri sensibil mai mici decât cele de acum 10-20 de ani, iar costurile cu carburanții sunt foarte importante într-o economie a zborurilor aeriene.
Capacitatea de încărcare a aeronavelor, factor ce asigură rentabilitatea unui zbor s-a situat în perioada 2009-2015 între 60% și 70% nivel foarte mic în comparație cu media UE.
Sezonalitatea operațiilor Tarom, adică evoluția zborurilor pe timp de vară comparativ cu iarna este modestă, afirmă analiza bazându-se pe date OAG Schedules Analyser. În luna august capacitatea de zbor a fost doar cu 21% mai mare decât în ianuarie. În primele zece luni creșterea a fost de 0,2% față de anul trecut, în pofida pieței autohtone care a crescut cu 10%.
Poziția Tarom este amenințată de concurența reprezentată de liniile low-cost Wizz Air, Blue Air și Ryan Air. În 2014 Wizz Air a detronat Tarom din poziția de lider al pieței. A doua poziție este acum disputată de Tarom cu operatorul low-cost local Blue Air. În ultimii doi ani capacitatea operată de Ryan Air a crescut de la 1% la 8% iar aceast fapt ”nu este o veste bună” pentru Tarom, spune Anna Aero.