Aeroportul-fantomă al Europei. Experții îl consideră cea mai mare rușine pentru reputația țării
Data publicării:
Aeroportul Brandenburg Willy Brandt din Berlin arată ca orice alt aeroport modern din Europa. Singura problemă este însă că la șapte ani de când ar fi trebuit să fie deschis, aeroportul rămâne închis. Niciun avion nu aterizează pe pistele moderne, niciun pasager nu trece prin zecile de terminale, iar ecranele care ar trebui să ofere informații în timp real despre zboruri rămân închise, scrie BBC.
Aeroportul Brandenburg trebuia să coste inițial 2 miliarde de euro. La începutul acestui an, costurile estimate au ajuns însă la 7,3 miliarde de euro, iar suma ar putea crește, pe măsură ce aeroportul stă închis, adunând milioane de euro datorii în costurile pentru întreținere.
„A fost o spirală de greșeli care a contribuit la acest rezultat. Trebuia să fie deschis în iunie 2012. Chiar și atunci erau deja costuri foarte mari, dar telenovela a continuat”, explică Jobst Fiedler, profesor la Berlin's Hertie School of Governance.
Planurile pentru construcția unui noi aeroport au început la scurt timp după căderea Zidului Berlinului, în 1989. Capitala Germaniei avea nevoie de un aeroport modern, cu o capacitate mult mai mare decât celelalte două aeroporturi, Tegel, în partea de vest a orașului, și Schönefeld, în fostul Berlin de Est. Planul era ca Tegel și Schönefeld să se închidă odată cu deschiderea noului aeroport Brandenburg.
Însă în 2012, inspectorii au descoperit probleme grave ale aeroportului cu siguranța în caz de incendiu, iar data inaugurării a fost amânată pentru 2013. Aeroportul Brandenburg avea și alte probleme: peste 90 de metri de cabluri prost instalate, 4.000 de uși numerotate greșit, scările rulante prea scurte, prea puține birouri de check-in.
Ulterior, data de inaugurare a fost amânată de la an la an, pe măsură ce au fost descoperite noi probleme. În timp, unele lucruri s-au defectat. Anul acesta, monitoarele care indică informațiile legate de zboruri au trebuit să fie înlocuite, pentru că s-au ars în timp. Lucrarea a costat încă 500.000 de euro. A apărut apoi o altă problemă: luminile din terminale nu puteau fi stinse, din cauza unor defecțiuni la sistemul electric.
Au existat și voci care au recomandat dărâmarea aeroportului și construirea unuia nou. Președintele executiv al Lufthansa a declarat, anul acesta, că nu crede că Aeroportul Brandenburg va fi deschis vreodată: „Pronosticul meu este acesta: o să fie dărâmat și o vor lua de la zero cu construcția unuia nou”.
Aeroportul Brandenburg are acum un nou termen pentru inaugurare: ar trebui să fie gata până în 2020, cu condiția ca problemele cu sistemul de curent electric și cu sistemele de securitate să fie rezolvate până atunci.
Eșecul aeroportului Brandenburg este considerat cea mai mare rușine pentru reputația Germaniei de eficiență și precizie, spun experții citații de BBC.