Rusia a făcut tot posibilul de a ţine departe ţările caspice şi resursele lor de Europa, dar acum pierde lupta în favoarea Chinei. Regiunea este extrem de bogată în petrol şi gaze, adică tocmai ce caută Beijingul. Expansiunea Chinei în Asia Centrală se face însă pe cheltuiala Rusiei. Moscova îşi pierde din dominaţia istorică, dar nu prea are ce face: China îi este deopotrivă competitor şi aliat pe scena politică mondială.
Preşedintele chinez Xi Jinping a făcut recent un adevărat tur de forţă în Asia Centrală, în căutarea de noi resurse de energie, notează The Economist: a încheiat contracte de import de petrol şi gaze şi a promis investiţii de miliarde de dolari. În Kazakhstan, Xi Jinping a anunţat parteneriate în valoare de 30 de miliarde de dolari, iar în Uzbekistan, a încheiat cu omologul său afaceri de 15 miliarde de dolari în domeniul energiei.
Pentru majoritatea ţărilor din regiune, China este cel mai important partener comercial, extinzându-se aici în detrimentul Rusiei. Moscova încă deţine controlul asupra majorităţii tranzacţiilor cu energie din regiune, dar puterea sa slăbeşte. Ani întregi, a tratat ţările Asiei Centrale drept provincii ale sale, făcând cu ele un comerţ extrem de profitabil: cumpăra resurse la preţuri sub nivelul pieţei ca să le vândă mai departe, mult mai scump, în Europa. Era modul Rusiei de a-şi păstra influenţa în zonă, o strategie care acum îi explodează în faţă. Exact această practică a aruncat Kazakhstanul şi Turkmenistanul în braţele Chinei.
Ani la rând, Rusia a reuşit să blocheze contactul direct al ţărilor din zona caspică cu consumatorii europeni - conductele treceau pe teritoriul său. Însă deschiderea către Est, către China, nu poate fi în nici un fel controlată, deci Moscova e pusă în faţa faptului împlinit.
La rândul său, Kremlinul căută să se apropie de China, dorind să beneficieze de puterea economică a prietenului său estic. În acest timp, Beijingul vede în Rusia un aliat crucial. Este o prietenie de conjunctură, căci cele două state nu au alte variante de parteneriate strategice care să aibă la bază ideologii similare sau valori comune.
Business Club