Cozile de mașini s-au întins pe câteva zeci de metri la Iași. Oamenii au venit să cumpere carburant în funcție de posibilități.
„Măcar pe ultima sută de metri, măcar 100, 200 de lei dacă o să câştig, tot e bun”, spune un localnic.
Pentru alții, rezervorul s-a dovedit a fi neîncăpător. La Timișoara, un șofer și-a făcut stocuri de carburant într-un butoi de plastic și două bidoane.
Oamenii sunt nemulţumiţi că vor trebui să suporte o măsură care nu le va aduce niciun beneficiu.
„Vreau să cumpăr benzină la prețul vechi, nu la prețul nou. Nu are rost să dau un ban în plus pentru a fi folosit în alte scopuri de guvernul nostru”, spune un șofer bucureștean.
„O prostie. Încă ceva bani luați din buzunarul nostru, nu?”, adaugă un șofer din Cluj.
Dacă omul de rând va trebui să suporte supraacciza din propriul buzunar, transportatorii de marfă și cei de călători vor primi ajutor din partea Guvernului. 4 din cei 7 eurocenți vor fi returnați trimestrial de la stat, pe baza facturii. Chiar și așa, pentru unii va fi insuficient.
„Pot să vă spun că sunt firme, neafiliate la asociaţie, care deja şi-au manifestat intenţia de a mări chiar de la 1 aprilie, undeva între cinci şi zece la sută preţurile”, afirmă Vasile Toma, Asociaţia Transportatorilor Judeţeni Iaşi.
„Și atunci ce se va întâmpla? Fie falimentarea unor firme de transport, fie și, asta va fi prima fază, din ce în ce mai multă evaziune fiscală într-o formă sau alta, fie pe la salarii, motorină cumpărată din diverse părți, fie din alte țări”, declară Dragoș Anastasiu, președintele unei companii de transport de persoane.
În prezent, autocarul este cel mai convenabil mijloc de transport de aceea este preferat de mulţi români. Un drum de la Bucureşti la Viena, dus-întors, costă acum 56 de euro, la jumătate faţă de călătoria cu trenul. Cei care aleg avionul trebuie să plătească 170 de euro.
În total, 80 de milioane euro le va da înapoi statul companiilor de transport, în timp ce încasările pe un an din suprataxă sunt de 490 milioane de euro.
Val de scumpiri de la 1 aprilie
Şi nu doar carburanţii se sumpesc de mâine. Gazele vor costa mai mult, dar și țigările.
Gaze mai scumpe pentru populaţie
1 aprilie: +2%
1 iulie: + 3%
1 octombrie: +3%
Se scumpesc ţigările
28 martie: 14 lei/pachet
1 aprilie: 14,3-14,5 lei/pachet
Facturi mai mici pe mobil
Tarife de interconectare
31 martie: 3,07 eurocenţi/minut
1 apirlie: 0,96 eurocenţi/minut
Facturi mai mici la energia electrică cu 3%
1 martie: 100 lei/lună
1 aprilie: 97 lei/lună
Președintele și premierul se ceartă de toți banii
Preşedintele Traian Băsescu vrea ca acciza la carburanti să nu fie aplicată. Şeful statului i-a cerut încă o dată lui Victor Ponta să renunţe la taxa pe care o consideră o povară fiscală inutilă şi discriminatorie. De partea cealaltă, Victor Ponta a anunţat că 4 eurocenţi din cei 7 vor fi daţi înapoi transportatorilor care cumpără motorină din România pe factură.
Proiectul Guvernului de a restitui transportatorilor 4 eurocenţi dacă se prezintă cu facturi îi discriminează pe ceilalţi conumatori, crede preşedintele, iar acesta nu este singurul argument împotriva accizei. Şeful statului este convins că măsura va duce la fraude fiscale.
„Victor Viorel, îți spun de pe acum: o să primească finanțele camioane de facturi pentru maşini care nu au alimentat niciodată şi vei da înapoi echivalentul a patru cenţi”, a declarat astăzi Traian Băsescu.
„Dacă ne luăm după această gândire simplistă că o să fie vreo factură falsă, atunci nu mai încasăm nicio taxă”, a reacționat Victor Ponta.
Şeful statului îl acuză pe Victor Ponta că se foloseşte de această acciză pentru a aduna bani pentru campania electorală.
„Baronii i-au pus piciorul în prag și i-au spus: frate Viorele, ori ne dai bani, ori la alegeri se alege praf și pulbere, că nu vom scoate oamenii la vot”, a spus șeful statului.
„Sunt gata pentru a avea proiecte pe termen mediu şi lung pentru România să suport o mică batalie electorală şi populistă cu domnul președinte Traian Băsescu”, a spus premierul.
Premierul a prezentat pe contul său de Facebook şi un grafic al creşterii preţului la carburanţi în mandatul lui Emil Boc. Victor Ponta susţine că preţul motorinei a crescut cu peste 90 la sută în perioada guvernării susţinute de preşedinte.
„România a avut obligații prin tratatul de aderare să crească acciza, ceea ce a implicat creşterea preţurilor”, a mai spus președintele.
Preşedintele Traian Băsescu spune că aciza va aduce preţuri la motorină mai mari decât în Germania şi Austria.
Ministrul Transporturilor, Dan Şova, nu este convins că toţi banii adunaţi din suprataxa de 7 eurocenţi la carburanţi vor fi cheltuiţi pentru drumuri, asta chiar dacă premierul a anunţat această măsură încă de la început. Şeful de la Transporturi nu ştie nici câţi bani vor fi strânşi din supraacciză deşi, tot Victor Ponta vorbeşte de 2,4 miliarde de lei.