Vechile trenuri personale de la CFR au fost înlocuite cu garnituri private în multe regiuni din ţară, iar acolo unde CFR Călători acumula pierderi, companiile private fac profit. Au angajaţi puţini, cheltuieli de operare mici şi subvenţii de la stat care acoperă patru cincimi din cheltuieli.
La CFR Călători, lucrurile stau invers. Mulţi angajaţi, trenuri vechi şi scump de operat, iar ajutorul de la stat nu acoperă nici jumătate din costuri.
„Consumul de motorină pe care îl au locomotivele cele mai mici pe care le are CFR Călători este de cinci ori mai mare decât al autotrenurilor aproape moderne pe care le au privaţii”, a declarat Relu Fenechiu, fost ministru al Transporturilor.
De doi ani, firma CFR Călători nu a mai cumpărat garnituri noi, aşa că în circulaţie se află locomotive din anii 80 şi vagoane de 40 de ani - iar garniturile abia se mişcă.
„De la Cluj la Oradea sunt 180 de kilometri. 180 de kilometri dacă te duci în Germania sau în Franţa, şi nu cu TGV-ul, ci cu un tren clasic, care merge cu 120 de kilometri la oră, îi faci în 2 ore. La noi, pentru că eu merg cu hârbul de la 1980 îi fac în peste 3 ore chiar dacă este linia bună”, a afirmat Ştefan Roşeanu, fost director CFR Călători.
Aşa că mulţi români au dat trenurile pe microbuze. CFR Călători a transportat anul trecut 48 de milioane de călători, cu 9 la sută mai puţini faţă de 2011. Pierderile societăţii în 2012 s-au apropiat de un miliard de lei.
Probleme are şi CFR Marfă. A încheiat anul trecut cu un minus de peste 400 de milioane de lei, în vreme ce privaţii au făcut profit. Grup Feroviar Român, însă, are doar 2.300 de angajaţi, la o cifră de afaceri similară cu CFR Marfă. Operatorul de stat are peste 8.400 de angajaţi, dintre care 2.500 vor fi disponibilizaţi.
Citiți și:
Privatizarea CFR Marfă: Dispută între Relu Fenechiu și Ministerul Justiției
EXCLUSIV. Acasă la patronul GFR, Gruia Stoica
Privatizarea CFR Marfă. B. Chiriţoiu: Am dat aviz favorabil pentru HG de câteva săptămâni