Statistica oficială şi economia au o relaţie cu multe probleme. Rata şomajului nu îi arată pe toți șomerii, ci doar pe cei care îşi caută activ un loc de muncă. Inflaţia este o medie şi măsoară doar scumpirea anumitor produse, iar creşterea PIB-ului poate fi falsificată atât de ușor, încât economia poate să crească numai pe hârtie. Semnalele mixte trimise de statistică îi fac pe investitori să nu se bazeze doar pe cifre şi să treacă la observaţii în cele mai surprinzătoare locuri.
Puterea financiară se simte şi în aglomeraţia din trafic, în consumul de bere care arată dacă oamenii îşi permit sau nu să iasă la restaurant după programul de lucru, dar şi la expoziţiile de animale.
Investitorul care urmărește expozițiile de câini spune că aici se vede cel mai bine surplusul de bani. Vede exact care e disponibilul financiar al populației și se duce la expoziții țintite în special către clasa de mijloc.
Un alt indicator sunt reclamele organizatorilor de nunți. Creșterea populației poate alimenta economia, doar că în Statele Unite, de pildă, ultimele date oficiale despre rata natalității sunt vechi de doi ani, arată Reuters. Pentru informații actuale, investitorii sunt atenți la cât de activi sunt cei care organizează nunți. Mai multe reclame înseamnă mai multă cerere, deci se formează mai multe gospodarii și în scurt timp apar și copiii. Aceste schimbări arată că foarte curând se vor dezvolta firmele care vin cu produse speciale pentru familii ori pentru copii.
Dar sănătatea financiară a gospodariilor se vede în altă parte. Pentru a vedea exact ce disponibil financiar au familiile, investitorii se uită la cât de dependente sunt de programele sociale ale guvernului.
„Din programul de bonuri de masă au ieşit doar aproximativ 1,5 milioane de oameni de la apogeul atins acum doi ani. Asta ne spune că economia nu îşi revine îndeajuns de rapid şi foarte multe gospodării, 20% din gospodăriile americane, încă nu îşi permit să se descurce fără acest program”, spune Nick Colas, analist de piață la Convergex.
Puterea de cumpărare se reflectă şi în sănătatea afacerilor mici şi mijlocii. Dacă economia se târâie, firmele stagnează, dacă se dezvoltă, se înmulțesc și clienții şi apar investițiile. Pentru mulți analiști, un indicator care ia foarte bine pulsul IMM-urilor sunt vânzările de camionete.
„Este unul din semnalele bune. Am văzut cum vânzările de camionete au urcat de la circa 70.000 pe lună în timpul recesiunii la 170.000 câte se vând acum. Aşa că măcar firmele mici din America merg mai bine”, spune Nick Colas.
La nivelul înalt al economiei - între corporaţii şi giganţi bancari - viitorul economiei se măsoară în înălţimea clădirilor. Pieţele financiare umflate se suprapun adesea cu bule imobiliare. Şi ambele apar chiar înainte de o criză. Bancherii de la Barclays urmăresc apariţia zgârie-norilor cu indicatorul Barclays Skyscraper Index, iar rezultatele sunt surprinzătoare. Când a izbucnit Marea Depresiune în 1929, trei din cele mai înalte clădiri din lume erau în construcţie - 40 Wall Street, clădirea Chrystler şi The Empire State Building.