Internetul le permite fermierilor sa vândă lapte și legume proaspete fără să mai apeleze la procesatori și intermediari, iar pe site-urile de anunțuri din România se vând atât de multe electronice încât Fiscul a ajuns să pună întrebări. Și totuși nu se poate spune că a avut loc o revoluție a comerțului. Vânzarile de alimente continuă să fie dominate de marile lanțuri de hipermarketuri, supermarketuri și magazine de proximitate. Şi, cu cât economia creşte mai mult, cu atât magazinele de haine din mall-uri sunt mai pline.
Noile gusturi şi alegeri ale clienţilor nu au distrus comerţul tradiţional. Asta şi pentru că schimbarea comportamentului de consum este mult mai complex decât pare. Expertul în marketing Mike Anthony atrage atenţia pe blogul său că există ideea preconcepută conform careia preţul contează cel mai mult. Dacă ar fi aşa, marile lanţuri comerciale ar rămâne fără clienţi, deoarece multe dintre produsele pe care le au în rafturi sunt mai scumpe decât în pieţele de zarzavaturi sau în magazinele de specialitate. Însă consumatorii nu caută mereu cel mai mic preţ. Din comoditate aleg magazinele cele mai apropiate, chiar dacă, sunt mai scumpe. Dar, în acelaşi timp, consumatorii nu sunt într-atât de comozi cât sa îşi facă toate cumpărăturile online.
Pentru magazine, complexitatea comerţului din ziua de astăzi poate fi ameţitoare. Şi pâna la urma îi ajută tot pe marii comercianţi tradiţionali. Aceştia au suficiente resurse cât să organizeze studii şi chestionare care să îi ajute sa înţeleagă mai bine comportamentul clienţilor. În ziua de azi consumatorii sunt mai informaţi ca niciodată, dar asta nu înseamnă că iau întotdeauna cea mai bună decizie. Puşi în faţa atâtor tipuri de magazine şi produse, cumpărătorii se simt copleşiţi. Incapabili sa sorteze bombardamentul de informaţii la care sunt supuşi, sunt mai uşor de influenţat de campaniile de marketing ale marilor mărci.
De aceea, tot comercianţii tradiţionali au avantajul în faţa noilor veniţi. Asta nu înseamnă însă că jucatorii noi nu au nicio şansă. Uneori strategiile costisitoare de marketing, ale căror bugete se văd şi în preţul de la raft al produselor, dau greş. Iar internetul şi reţelele de socializare le permit noilor branduri să atragă atenţia asupra lor dacă folosesc o strategie de promovare suficient de inteligenţă.
De fapt marea revoluţie a comerţului de azi a fost dată de faptul că orice dezavantaj poate fi transformat întrun avantaj şi vice-versa. Iar formulele magice folosite de comercianţi în trecut nu mai sunt atât de eficiente.