Producţia fabricii Ford de la Craiova a fost de 5-6 ori mai mică decât se angajau americanii să asambleze la momentul privatizării. 53.000 de mașini au ieșit pe porţile uzinei anul trecut, cu aproape un sfert mai puţine decât în 2013. Și la secţia de motoare s-au asamblat cu aproape 30.000 de unităţi în minus.
Dacă datele din 2014 sunt slabe, cele din 2015 arată și mai rău de atât. Datele compilate de Ziarul Financiar arată cum pe primele cinci luni ale acestui an producţia de mașini a scăzut cu 18 procente faţă de aceeași perioadă a anului trecut.
Și asamblarea motoarelor a mers mai slab în condiţiile în care o parte importantă a operaţiunilor a fost mutată din România în Marea Britanie. Acolo a fost transferată asamblarea motorului 1,5 Ecoboost în vreme ce uzina de la Craiova a rămas doar cu motorul de 1,0 litri. Fabrica e departe de a merge la capacitatea maximă, iar anul trecut angajaţii au stat 40 de zile acasă, în șomaj tehnic.
Afacerile Ford România au înregistrat astfel o scădere cu aproape o cincime comparativ cu anul 2013, arată datele Ministerului de Finanţe. Restrângerea a generat un declin puternic al profiturilor. Dacă în 2013 Ford România rămânea cu peste 15 milioane de euro profit, în 2014 suma a scăzut la 6 milioane - cu aproape 70 de procente mai puţin.
Punctul slab a fost tocmai uzina de la Craiova, care a mers înapoi, în vreme ce vânzările dealerilor au crescut. Aproape 7.000 de autoturisme Ford au fost livrate în România - e o majorare de 37% a vânzărilor în condiţiile în care piaţa auto în ansamblu a avansat cu 21 de procente.
Fordul B-Max, în schimb, cel produs la Craiova, nu este cel mai de succes model al Ford, însă uzina din România depinde exclusiv de cererea pentru această mașină.
Ford este al treilea cel mai mare exportator din România, astfel că rezultatele B-Max influenţează direct bilanţul exporturilor românești. În 2007, la privatizarea fabricii craiovene, americanii promiteau că în 2011 vor produce acolo 250.000 de unităţi urmând ca după un an, în 2012, să crească la 300.000.
Diferenţa de la vorbe la fapte e de aproape 250.000 de unităţi. Golul ar putea fi umplut dacă s-ar aduce la Craiova un alt model. Liderii sindicatelor de acolo au declarat că mini SUV-ul Ford Eco Sport ar putea fi adus, dar abia în a doua jumătate a lui 2017.
Pentru cei 2.700 de angajaţi ai uzinei bine ar fi ca lucrurile să se miște mai rapid. Anul acesta, turele de muncă le-au fost scurtate, salariile tăiate cu aproape 10%, iar 500 de oameni au fost într-un program larg de disponibilizări voluntare.