În ultimii trei ani, sud-africanii de la Naspers au fost în mijlocul celor mai importante tranzacții de pe piața comerțului pe internet din România. În 2012, Naspers a cumparat 70% din eMag, magazinul on-line înființat de Sebastian Ghiță.
Acum a anunțat că va cumpăra și site-ul de anunțuri și cumpărături tocmai.ro, care probabil va fi înghițit de OLX.ro, site-ul de anunțuri pe care sud-africanii deja îl controlează în România. La cât se va ridica tranzacția nu se știe deocamdată.
Nu există informații foarte clare nici în ceea ce privește traficul celor două site-uri. Cele mai recente informații disponibile arată ca OLX a depășit, anul trecut, tocmai.ro la numărul de vizitatori.
Cele doua site-uri ar avea un trafic asemănător, undeva la 500.000 de vizitatori unici pe zi, fiecare. Însă o unire a OLX și tocmai.ro într-un singur site de anunțuri nu va garanta automat dublarea traficului.
Chiar și așa, dacă OLX și tocmai.ro îți vor pune activitatea la comun, distanța față de principalul competitor, okazii.ro, ar putea crește și mai mult.
Însă primul primul lucru pe care trebuie să îl facă cei de la Napsers va fi să reducă pierderile celor două site-uri. Atât OLX cât și tocmai.ro au ajuns, în 2013, la pierderi de aproximativ 5 milioane de euro, după ce investițiile în aceste platforme au fost mari, mai ales în promovarea lor.
Modelul de afaceri nu a generat venituri suficiente. Atât OLX, cât și tocmai.ro publică anunțuri gratuite de vânzare. Dar cine vrea ca anunțul său să fie mai vizibil, trebuie să plătească un abonament.
Cei de la okazii.ro au un model de afaceri ușor diferit. Taxează publicarea anuțului și percep și un comision de tranzacționare. Însă nici această strategie nu i-a ajutat. Și ei au terminat 2013 pe pierdere.
Prin preluarea tocmai.ro și posibila fuzionare a site-ului cu OLX.ro, Naspers își continuă planul amplu de extinderea operațiunilor în întreaga Europa de Est. De curând a anunțat ca operațiunile eMag se vor extinde și în Polonia, prin preluarea operațiunilor magazinului online Agito din acea țară.
De fapt, este mai mult un proces de rebranduire, pentru ca atât Agito cât și eMag sunt controlați din 2012 de Naspers.