BUSINESS CLUB. Guvernul reia un proiect din 1984: Canalul Siret-Bărăgan

Data publicării:
canal

Este un proiect încremenit în vreme, pentru care nu s-au găsit nici bani la buget şi nici investitori. Dar pe hârtie proiectul merge mai departe, la costuri uriaşe.

Cei nici 200 de kilometri de canal ar urma să înghită fonduri de peste 2,7 miliarde de euro. Şi la fel ca şi în alţi ani, statul caută surse de finanţare din alte buzunare. Problema este că un asemenea proiect nu are şanse prea mari să atragă investitori străini pentru că investiţia este greu recuperabilă.

Și suma uriașă poate nu justifică investiția. Va fi un canal, în primul rând, pentru irigații, nu pentru navigații. Și cu 2,7 miliarde de euro s-ar face sisteme de irigații pentru mult teren.

Noua regie se va numi „Administrația Canalului Siret-Bărăgan„ și se va ocupa de documentația și studiile necesare pentru realizarea construcției. Canalul va avea o lungime totală de 190 de kilometri și va traversa patru județe, pornind de la Barajul Călimănești și ajungând la lacul Dridu, la nord de București.

Dacă va intra în funcțiune, canalul va iriga o suprafață agricolă de 500.000 de hectare, acoperind practic o zonă fertilă, dar dependentă de ploaie. Canalul ar putea reduce și riscul inundațiilor. Dar din anul 1984, când a apărut proiectul, și până acum, lucrările au înaintat în ritm de melc.

Primele lucrări s-au făcut în 1986, dar după Revoluție banii de la buget au fost foarte puțini, așa că acum sunt în funcțiune doar 6 kilometri de canal. Restul kilometrilor din primul tronson de 50 de kilometri se aflã în diverse faze de execuție.

În total, pentru finalizarea construcției ar fi nevoie de o investiție de peste 2,7 miliarde de euro. Până acum au fost investite 132 de milioane de euro.

Canalul Siret-Bărăgan a fost inclus pe lista proiectelor care să fie realizate în parteneriat public-privat în timpul Guvernului Boc. În 2012, investitorii chinezi ar fi fost interesați să intre în proiect, dar nicio intenție nu s-a concretizat.

Chinezii nu au mers mai departe pentru că nu li s-a răspuns la o întrebare esențială - cum își vor recupera investiția în Canalul Siret-Bărăgan.

Potrivit proiectului adoptat de Guvern, „Administrația Canalului Siret-Bărăgan” este subordonată Departamentului pentru Proiecte de Infrastructură și Investiții Străine, condus de Dan Șova. Până acum, responsabilitatea pentru proiect s-a tot pasat de la un minister la altul. De la Ministerul Apelor, la cel al Agriculturii și la Transporturi, apoi la Mediu. 

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri
Playtech
Cum arată Ștefan Hrușcă acum, la 67 de ani. Artistul este de nerecunoscut
Digi FM
Kevin Costner, vacanță în Aspen alături de fiica sa adolescentă. Actorul este tatăl a șapte copii
Pro FM
Soția lui Kanye West, într-o pelerină transparentă de ploaie, cu nimic pe dedesubt. El, cu mască pe față...
Film Now
I-a arătat imagini nud și i-a vorbit despre dependența lui de pornografie. Blake Lively l-a dat în judecată...
Adevarul
Miliardarul Jeff Bezos se căsătorește: Nuntă fastuoasă, de 600 de milioane de dolari, în Aspen, pe...
Newsweek
Ultimele vești de la Casa de Pensii despre indexarea pensiilor în ianuarie: Va veni direct majorată
Digi FM
Controversă după momentul Aurei Șova cu Marius Manole, din finala Vocea României 2024: "Respectul faţă de...
Digi World
O vedetă TikTok a murit la doar 19 ani din cauza unei boli foarte rare care afectează doar câteva sute de...
Digi Animal World
Cum arată câinele care valorează un milion de euro. A fost conceput și născut în România: „A câștigat toate...
Film Now
Scarlett Johansson nu-și dorește ca fiica sa să afle acest lucru despre ea: „Mi-e atât de rușine”
UTV
Andreea Balan si George Burcea, impreuna la serbarea fiicei lor, Ella. Au lasat in urma certurile pentru...