Clasamentul celor mai vândute băuturi din România este dominat de marile mărci de sucuri acidulate și bere, arată un studiu RisCo. Coca-Cola a reuşit să îşi consolideze anul trecut poziţia de lider. Sucurile americane, care în România sunt vândute de îmbuteliatorul Coca-Cola Hellenic, au generat anul trecut vânzări de 412 milioane de euro, în creştere faţă de 2013. Urmează în clasament doi producători de bere. Ursus, care acum este parte a grupului britanic SAB Miller, şi olandezii de la Heineken.
Marele rival al Coca Cola, îmbuteliatorul Pepsi, Quadrant Amroq, este pe locul al patrulea, cu vânzări de 137 de milioane de euro în 2014. Pe locul al cincilea apare şi prima companie Românească, Romaqua, care vinde apa minerală Borsec şi care a încasat anul trecut 126 de milioane de euro.
De altfel, în top zece al industriei băuturilor sunt doar două afaceri româneşti. Pe lângă cei de la Romaqua sunt şi fraţii Micula, prin compania producătoare de sucuri şi ape minerale European Drinks, companie care a fost pe locul opt anul trecut, cu încasări de 66 de milioane de euro, dar cu pierderi de 5 milioane de euro.
În a doua parte a clasamentului, cei de la RisCo au luat în calcul şi afacerile celor de la Soufflet România, care nu vând băuturi, ci materie primă. Malţ, mai exact, pentru fabricile de bere.
Clasamentul profitului însă are o cu totul altă configuraţie. Cei de la Coca Cola sunt liderii vânzărilor, dar ca profit sunt pe locul al doilea după olandezii de la Heineken, care au înregistrat anul trecut un plus de peste 31 de milioane de euro. A treia cea mai profitabilă companie a fost fabrica de sucuri de fructe Tymbark, a polonezilor de la Maspex.
Potrivit studiului RisCo, pe segmentul sucurilor de fructe bătălia va fi una acerbă anul acesta. Mai ales între producătorii români şi cei străini. Pe piaţa berii, în schimb, străinii fac deja legea din momentul în care au preluat toate fabricile şi mărcile româneşti.
Însă creşterile cele mai spectaculoase sunt aşteptate pe piaţa producătorilor români de vinuri, care au făcut investiţii mari în ultima perioadă cu speranţa că vor putea ieşi la export.