Ca să fii pilot ai nevoie de o sănătate de fier, de nervi tari, de o capacitate maximă de concentrare, dar şi de foarte mulţi bani. Școala Superioară de Aviaţie, cursul care te învaţă să pilotezi un avion de pasageri, costă 60.000 de mii de euro. Licenţele suplimentare cerute de companile aeriene mai adaugă câteva zeci de mii de euro pe factura finală cursurilor de pilotaj, astfel încât acestea pot ajunge la 100.000 de euro.
Dacă vrei să poţi pilota şi elicoptere mai trebuie să plăteşti între 35.000 de euro şi 100.000 de euro, în funcţie de licenţa obţinută.
Aşadar, să devii pilot e ca şi cum ţi-ai cumpăra o casă nouă. Dacă nu ai aceşti bani, dar îţi doreşti cu adevărat să devii pilot, va trebui să te împrumuţi la bancă. Şi, cum băncile din România nu au linii speciale de creditare pentru viitorii piloţi, cel mai probabil va trebui să garantezi împrumutul cu locuinţa.
Însă mulţi dintre cei care visează să zboare se gândesc că îşi vor achita datoriile din salariul mare pe care îl vor primi în momentul în care vor ajunge să lucreze pentru o companie aeriană. Salariile piloţilor sunt într-adevăr mari, dar nu imense.
La operatorii de zbor din România, piloţii câştigă aproximativ 6.000 de euro pe lună. La operatorii de zbor mari din străinătate, salariile sunt ceva mai mari. Depăşesc 8.000 de euro pe lună şi pot ajunge la 20.000 de euro pentru piloţii experimentaţi.
Însă licenţa de zbor nu îţi garantează un loc de muncă. Sau, cel puţin, nu un loc de muncă aproape de casă. Companiile aeriene care au cumpărat cele mai multe avioane în ultimii ani şi care, automat, au nevoie de mai mulţi piloţi sunt cele din Asia şi Orientul Mijlociu.