OBI se va retrage din România de la 1 septembrie, iar cinci din cele şapte magazine pe care le au acum ar putea fi preluate de comerciantul de jucării Jumbo, potrivit unor surse din piaţă. Este o mişcare interesantă. Grecii de la Jumbo stau cu ochii pe spaţii în care s-ar putea extinde, iar magazinele OBI le oferă ceea ce căutau - spaţii largi, în zone bune din Bucureşti şi din alte cinci oraşe mari.
Rămâne de văzut şi în ce măsură aceste spaţii vor atrage trafic, clienţi, pentru că nemţilor nu le-a mers prea bine. Din 2008, când au intrat în România şi până acum au tot adunat pierderi, pentru că nu au reuşit să se diferenţieze de concurenţă, de Dedeman, Bricostore sau Praktiker.
OBI a pierdut în total 60 de milioane de euro din România, aşa că acum îşi face bagajele. Peste 600 de oameni vor fi concediaţi. Unii dintre ei ar putea să-şi găsească de lucru în magazinele Jumbo.
Grecii sunt în plină expansiune în această regiune. Au deja în România două magazine, la Bucureşti şi Timişoara, iar în primele şase luni de prezenţă locală au făcut afaceri de 6 milioane de euro. Elenii au magazine şi în ţara de origine, dar şi în Bulgaria şi Cipru. În total, deţin 66 de magazine în regiune.
Piaţa de bricolaj a mers destul de prost în ultimii ani, aşa că inevitabil au apărut mişcări de repliere. Pionierii pieţei, Praktiker şi Bricostore, şi-au schimbat acţionarii. Bricostore a fost cumpărat în 2013 de britanicii de la Kingfisher, iar Praktiker a fost preluat de un om de afaceri turc, Omer Susli.
Un alt jucător din piaţă, BauMax, ar vrea şi el să iasă din România, tot din cauza pierderilor. Numai Dedeman, o afacere deţinută de fraţii Dragoş şi Adrian Pavăl, a mers bine în această perioadă şi a ajuns să se impună drept lider, cu afaceri de peste 600 de milioane de euro.