Mai multe site-uri de călătorii și agenţii online de turism, inclusiv TripAdvisor, au fost informate în ultimul an de operatorul american de zbor Delta că nu mai au voie să vândă bilete în numele companiei și nici să-i folosească preţurile în comparaţiile cu alte companii. De curând, Lufthansa a anunţat că toate biletele cumpărate prin intermediul agenţiilor online vor fi taxate suplimentar cu 16 euro. Iar această taxă se va aplica pentru toate companiile grupului Lufthansa, inclusiv la Germanwings, Austrian Airlines, Swiss International Airlines. Toate aceste companii aeriene vor ca pasagerii să cumpere bilete direct de pe site-urile lor și nu de la agenţiile intermediare de turism.
Atunci când vând direct biletele, companiile aeriene pot să le ofere pasagerilor opţiuni suplimentare, care nu pot fi acordate pe site-urile de călătorii, cum ar fi mai mult spaţiu pentru picioare sau posibilitatea de a rezerva și o cameră de hotel. Iar aceste opţiuni suplimentare au ajuns să cântărească foarte mult în afacerile companiilor aeriene. De exemplu, încasările din taxele pe bagaje percepute de americanii de la Delta Airlines au crescut cu 27% în precedentul trimestru și au generat 50 de milioane de dolari în plus în conturile companiei.
În același timp, atunci când vând direct biletele, companiile aeriene scapă de tarifele de intermediere pe care le achită agenţiilor online de turism. Pentru un bilet vândut prin intermediari, un operator de zbor achită între 5 și 12 dolari. Și, nu în ultimul rând, atunci când își scot ofertele de pe site-urile de călătorii, companiile scapă de comparatoarele de preţ care le pot pune biletele într-o lumină proastă.
Pe de altă parte, când lucrează cu intermediari, companiile aeriene beneficiază de mai multă expunere. Mulţi pasageri preferă să își rezerve zborul pe site-urile de călătorii, unde au parte de oferte mai variate. Și, în vreme ce companii mari precum Lufhansa și Delta Airlines sunt suficient de cunoscute cât să vândă bilete direct, operatorii de zbor mai mici depind de prezentarea ofertelor pe site-urile de călătorii.
Însă site-urile de călătorii sunt conștiente că nu pot trăi doar din vânzarea biletelor unor companii aeriene mici. Au nevoie și de datele marilor operatori pentru a le putea oferi pasagerilor oferte complete. Așa că următorul pas pentru agenţiile de turism și site-urile de călătorii ar putea fi să includă pe site-urile lor opţiuni disponibile deocamdată doar pe paginile de internet ale companiilor aeriene.