Exportul de servicii devine o afacere de peste un miliard de euro în România. Tot mai mulţi investitori sunt cu ochii pe angajaţii capabili din România, care se plâng însă că statul nu încurajează acest domeniu. Neclarităţile legate de lucratul de acasă și infrastructura proastă descurajează corporațiile.
Shibu Nambiar este director general al unei companii americane care a deschis un birou în România acum 11 ani. A ajuns de la 80 de angajaţi la aproape 4.000 acum în sediile de la Bucureşti şi Cluj-Napoca. Între timp, firma a devenit cel mai mare furnizor internaţional de servicii de bussiness.
„Sunt mulţi oameni competenţi în domeniul IT în România, mulţi angajaţi din Sillicon Valley provin din România. Avem clienţi şi oferim servicii pentru afaceri din America de Nord, America de Sud, Europa, Orientul Mijlociu şi Asia”, a spus omul de afaceri.
Mihaela Iorga conduce o echipă de 50 de oameni care vorbesc 15 limbi străine şi au clienţi în 16 ţări europene.
„În acest moment, avem în derulare un proiect al unui client cu sediul în Marea Britanie. În acest centru, consumatorii ne pot contacta prin telefon sau prin email cu întrebări referitoare la produsele de pe piaţă”, a explicat managerul.
Numărul mare de limbi străine vorbite de români, costurile reduse, viteza internetului şi specialiştii IT au făcut din România una dintre destinaţiile preferate pentru externalizarea serviciilor de relaţii cu clienţii. În industria outsourcing, cum se numeşte, lucrează acum 80.000 de angajaţi, iar specialiştii spun că în următorii doi-trei pot deveni uşor 120.000. Corporaţiile se confruntă însă şi cu dificultăţi, precum neclarităţile legate de lucratul de acasă sau de infrastructura proastă.
„Suntem 40 - 50.000 de oameni care lucrăm pe platforma Pipera. Avem o singură stradă, foarte îngustă, care poate fi lăţită, este loc, se vede, vede toată lumea şi acum înţeleg că se va închide metroul”, a spus Cătălin Iorgulescu, reprezentant ABSL.
Reprezentanţii Ministerului Comunicaţiilor au avut o întâlnire cu şefii corporaţiilor din industria de outsourcing, dar au refuzat să comenteze cererile acestora.