De ce investeşte Airbus în România. Miza afacerii de la Ghimbav
Francois Hollande a inaugurat astăzi noua fabrică de Elicoptere din Ghimbav, care este importantă atât pentru industria aeronautică din România cât şi pentru cea din Franţa. Concurenţa cu elicopterele ieftine din Rusia i-a împins pe cei de la Airbus să îşi construiască fabrica în România, unde vor avea costuri mai mici decât într-o fabrică din Occident. Iar multe componente nici nu vor fi importate, ci vor fi cumpărate de la fabrica vecină şi prietenă IAR Ghimbav. Pentru IAR, care colaborează de peste 40 de ani cu francezii, noua fabrică de elicoptere ar urma să îi asigure contracte pentru o perioadă lungă de acum încolo. Dar, la rândul lor, cei de la Airbus aşteaptă contracte din partea României. Vor să îi vândă ţării noastre 10 elicoptere noi produse la Ghimbav. Însă ţara noastră ar cam vrea să le modernizeze pe cele pe care deja le are la dispoziţie.
Francois Hollande: „Este un proiect de anvergură. 50 de milioane de euro investiţi. A participat şi statul român. E un proiect cu potenţial semnificativ în ceea ce priveşte vânzările, pentru că vom face în aşa fel încât acest elicopter să fie comercializat.
Dacă România ar începe prin a cumpăra elicoptere, am fi foarte mândri şi foarte fericiţi. O tradiţie în aeronautică vrea ca acest prim elicopter să aibă un nume românesc.
Ne aflăm aici în faţa unui proiect care demonstrează încă o dată că între Franţa şi România viitorul, excelenţa, tehnologia, sunt bazele pe care vom contrui relaţia noastră”.
Dacian Cioloş: „E o investiţie importantă pentru Braşov şi această regiune, de peste 50 de milioane de euro care creează 350 de locuri de muncă noi care se adaugă, înţeleg, la cele 160 deja existente pentru reparaţii elicoptere. O investiţie benefică atât investitorilor, cât şi României, care pune România pe harta producătorilor de elicoptere cu un produs nou”.
Oficialii companiei au anunţat că la Ghimbav va fi produs elicopterul multirol H215. Primul aparat de acest gen va fi fabricat în România în 2017, urmînd ca faza de dezvoltare să se încheie în 2020, când fabrica va ajunge la capacitatea de 15 elicoptere pe an.
Elicopterul are atât o versiune militară, cât şi una civilă
La fabricarea sa participă companiile româneşti IAR, Aerostar, Aeroteh şi Turbomecanica. Întreaga piaţă mondială va fi deservită de la Braşov, pentru toate elicopterele din gama H215, care va avea şi o denumire comercială distinctă. Fabrica de la Ghimbav se întinde pe o suprafata de 10.000 mp. Până în 2020, numărul de angajaţi va ajunge la 300, iar o parte dintre ei sunt pregătiţi la uzina de la Marignane, de lângă Marsilia”.
Deşi este o divizia unui grup industrial pan-european, Airbus Helicopters are cele mai multe legături cu Franţa. În acelaşi timp are legături şi cu România însă acestea au fost menţinute de costul redus al forţei de muncă din România. Potrivit unor estimări, noul model H215, care va fi asamblat în exclusivitate în noua fabrica din judeţul Braşov ar urma să aibă un cost de producţie cu aproximativ 10-15% mai mic decât un elicopter SuperPuma produs în Franţa. Astfel, aparatul de zbor produs în România va putea concura la preţ cu elicopterele ruseşti Kamov 32 şi Mil 17. Pe lângă forţa de muncă mai ieftină, costul de producţie al noilor elicoptere Airbus va fi influenţat şi de colaborarea cu fabrica vecină, IAR Ghimbav. Presa locală din Braşov arăta de curând că Airbus ar fi încercat să obţină un preţ cât mai mic pentru unele componente pe care le va cumpăra de la compania românească de stat. De exemplu, în cazul cablajelor pentru noul elicopter H215, Airbus ar fi cerut ca preţul achitat celor de la IAR să fie cu 10% mai mic decât cel cerut de un furnizor din Maroc.
Însă pentru IAR preţurile mai mici nu contează chiar atât de mult câtă vreme fabrica vecină de elicoptere îi va asigura contracte pe termen lung. Ba chiar va avea nevoie de investiţii suplimentare de 11 milioane de euro pentru a face faţă comenzilor de componente din partea Airbus.
Nu este pentru prima oară când cele două companii colaborează. În anii '70 IAR Ghimbav producea sub licenţă eliptere Puma şi Alouette. Iar în 2002 compania de stat şi Eurocopter, fostul nume al Airbus Helicopters, au pus bazele unui joint venture. Însă IAR Ghimbav nu a mai produs elicoptere ci s-a ocupat doar de modernizarea lor.
Colaborarea dintre compania românească de stat şi Airbus este continuată acum de noua fabrică din Ghimbav care a fost construită pe un teren cedat de IAR. Primul aparat de zbor H215 ar urma să fie produs acolo în 2018, în funcţie de cât de repede vor veni comenzile. Airbus vrea ca România să fie unul dintre primii cumpărători ai noului elicopter. Compania vrea să îi vândă ţării noastre 10 aparate H215 pentru 150 de milioane de euro. Însă există şi alternativa unui contract de modernizare 10-12 elicoptere Puma pentru doar 68 de milioane de euro. Investiţia Airbus în noua fabrică este de aproape 56 de milioane de euro. Până în 2019 uzina Airbus Ghimbav va ajunge la 350 de angajaţi oi va avea un ritm anual de producţie de 15 elicoptere.
Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News