La nivel mondial se mai coace o megatranzacţie - Kraft Heinz a făcut o propunere de fuziune cu Unilever. Sunt două companii întinse peste tot în lume, noi le consumăm produsele zilnic. Ar fi o fuziune care ar pune la un loc mărci precum săpunul Dove alături de ketchup-ul Heinz. Ar fi o tranzacţie care ca valoare s-ar duce pe la 130 de miliarde de euro, cea mai mare din domeniul alimentar din toate timpurile.
Unilever a respins prima propunere. Dar asta nu înseamnă că se termină. Vor urma alte oferte, îmbunătăţite şi, dacă nu şi nu, nu trebuie exclusă preluarea ostilă.
Refuzul de moment nu a potolit Kraft Heinz. Grupul a anunţat că a făcut o propunere, respinsă şi va veni cu noi termeni pentru o tranzacţie. Ar fi o preluare în care peştele mai mic înghite pe cel mare. Unilever este semnificativ mai mare. Vânzările Kraft Heinz în 2016 au fost de 26,5 de miliarde de euro, pe când cele ale Unilever s-au dus la peste 52 de miliarde, deci au fost duble.
La aflarea veştii că a devenit ţinta de preluare, acţiunile Unilever au crescut cu 14%. La actualele cotaţii din piaţă, Unilever este evaluată la circa 130 de miliarde de euro. O sumă uriaşă care va trebui acoperită de Kraft Heinz şi, aproape sigur, eventuala preluare va presupune un schimb de acţiuni.
E greu de crezut că după un prim refuz, Kraft se va replia. Asta pentru că, în spatele său este un om de obicei determinat să meargă pe drumul pe care l-a ales. Iar numele său este Warren Buffett.
Kraft Heinz este la rândul său produsul unei fuziuni, gândite de oracolul din Omaha.
Buffett, alături de fondul brazilian de investiţii 3G a preluat Heinz în urmă cu doi. Foarte rapid au orchestrat fuziunea de 50 de miliarde de euro cu Kraft.
Expansiunea a fost în cărţi în fiecare moment şi au existat informaţii că în vizor ar fi Mondelez şi Kellogg. Ţinta s-a dovedit a fi însă un jucător mult mai mare şi altfel orientat în piaţă.
Unilever, un grup anglo polonez, ar fi complementar afacerilor kraft Heinz. Are o prezenţă puternică în segmentul cosmetice şi detergenţi, dar este mai puţin vizibil în domeniul produselor alimentare, o piaţă de pe care s-a retras treptat, prin vânzarea mărcilor. Alimentarele sunt însă punctul principal al Kraft Heinz. În al doilea rând, Unilever generează aproape 50% din vânzări din pieţele emergente, pe când agresorul este mult mai bine înfipt în pieţele mature.