Marea schismă a secolului XXI: Sunt angajații care lucrează de la birou mai productivi decât cei care muncesc de acasă? (The Guardian)

Data publicării:
Angajată la birou vs acasă
Cu toate că mai multe companii mari vor să îi oblige pe angajați să se întoarcă la birou, este clar că mediul de muncă dinainte de pandemie nu se va mai întoarce niciodată cu totul. Colaj foto: Profimedia Images

Cu patru ani în urmă, când lumea din câmpul muncii a fost dată peste cap de pandemia de Covid-19, unii specialiști au prezis că trecerea de la munca la birou la munca de acasă va fi una permanentă, având să rămână chiar și după ridicarea restricțiilor, scrie The Guardian. De atunci, însă, situația a evoluat, iar unii dintre cei mai mari susținători ai noii metode de muncă din timpul pandemiei – inclusiv giganții tehnologiei Google și Microsoft – și-au schimbat între timp strategia.

Amazon li s-a alăturat celor două mari companii săptămâna aceasta, după ce a anunțat că angajații corporatiști trebuie să revină la birou cinci zile pe săptămână, începând din data de 2 ianuarie.

Directorul executiv, Andy Jassy, susține că există avantaje „semnificative” atunci când lucrezi față în față cu colegii și clienții.

Alții, precum Goldman Sachs, Boots și Barclays, sunt de acord cu Amazon, în timp ce tot mai multe companii încearcă să limiteze munca de acasă.

La Tesla, Elon Musk i-a anunțat deja pe angajații care nu doresc să se întoarcă la birou că se pot „preface că lucrează în altă parte”.

Totuși, este clar că mediul de muncă dinainte de pandemie nu se va mai întoarce niciodată cu totul.

De la ridicarea restricțiilor acum trei ani, cei mai mulți angajatori au reintrodus, cel puțin parțial, obligativitatea de a lucra de la birou. Totuși, în Marea Britanie, spre exemplu, doar patru din zece firme le mai cer angajaților să lucreze de la birou cinci zile pe săptămână, potrivit unui studiu al VirginMedia O2.

Cu timpul aceste cifre s-ar putea să crească: 83% din directorii executivi din Marea Britanie care au participat la un sondaj KPMG cred că ne vom întoarce la felul în care se muncea înainte de pandemie în următorii trei ani – anul trecut, procentul era de 64%.

Mulți șefi, însă, recunosc că un singur model nu poate satisface toate condițiile, programele de lucru flexibile sau hibrid fiind în continuare folositoare.

Chiar și Amazon știe acest lucru, iar munca de la distanță rămâne o posibilitate, dacă se obține aprobarea managerilor. Compania oferă, de asemenea, un program de 4 zile de muncă pe săptămână cu contracte flexibile pentru angajații care lucrează în depozite.

Generația Z vrea să se întoarcă la birou

Pentru muncitorii din fabrici și mecanicii de tren, evident, nu există prea multe alternative, însă pentru angajații din serviciile IT și profesionale, dorința de a lucra de acasă depinde de generația din care fac parte, în ce etapă a carierei se află, unde și cu cine locuiesc și dacă trebuie să aibă grijă de alți membri ai familiei.

Studiile arată că angajații din generația Z înclină cel mai mult înspre munca de la birou, la începutul carierei lor.

În Marea Britanie, cei care munceau de acasă reprezentau dintotdeauna o minoritate – chiar și în vârful perioadei de pandemie, procentul adulților care lucrau de acasă nu a crescut niciodată mai mult de 49%.

Cei mai mulți angajați care lucrează de acasă se regăsesc în grupul persoanelor cu cele mai mari salarii, cu studii superioare și ocupații profesionale. În Marea Britanie, locuitorii din Londra au cele mai mari șanse să lucreze de acasă.

woman freelancer working on laptop and drinks water from a glass
În Marea Britanie, cei mai mulți angajați care lucrează de acasă se regăsesc în grupul persoanelor cu cele mai mari salarii, cu studii superioare și ocupații profesionale. Foto: Profimedia Images

În timp ce în cartierul Richmond upon Thames, peste 70% dintre angajați au ajuns să lucreze de acasă în 2020, mai puțin de 14% au putut face același lucru în unele orașe din nordul Angliei, precum Burnley și Middlesbrough.

O altă discrepanță este între companiile britanice și sectorul public din Anglia, pe de-o parte, și companiile cu sediul în străinătate, de partea cealaltă. Băncile de pe Wall Street, precum Goldman Sachs, spre exemplu, le cer angajaților din Marea Britanie să vină la birou full time, la fel cum se întâmplă și în cazul colegilor lor din SUA.

Beneficii și dezavantaje în munca de acasă: părerile sunt împărțite

Economiștii sunt împărțiți în privința posibilelor beneficii în privința productivității angajaților care lucrează de acasă. Goldman Sachs a arătat că studiile academice din ultimul deceniu nu oferă o imagine concludentă – impactul în procente, în funcție de studiu, a variat de la -19% la +13% în privința diferenței de productivitate.

Munca de acasă elimină nevoia de a face naveta între casă și muncă, ceea ce poate fi benefic pentru sănătatea mintală a angajaților, și poate elimina unele surse de distragere a atenției în timpul orelor de muncă – dar acest lucru nu este mereu valabil.

Studiile mai vechi, începând chiar din Epoca Victoriană, arătau că atunci când toți angajații se află în același loc există mai multe beneficii, în special pentru că facilitează schimbul de idei.

În secolul XXI, însă, noile tehnologii au oferit posibilitatea lucrului de acasă cu mult înainte de pandemie: restricțiile nu au făcut decât să accelereze o tranziție în plină desfășurare.

Unele studii arată că lucrătorii hibrid sunt la fel de productivi precum cei care lucrează full time de la birou, însă este mai puțin probabil ca aceștia să își dea demisia și pot ajuta companiile care beneficiază de costuri mai mici la birou.

Cele mai noi sondaje din Marea Britanie arată că 20% din întreprinderi folosesc – sau intenționează să folosească – programul de lucru de acasă ca un model permanent, iar acest procent este în creștere.

„Așadar, ne îndoim că anunțul Amazon va da startul unui trend”, a explicat Matthew Pointon, economist al firmei de consultanță Capital Economics. „Într-adevăr, trecerea la un model de muncă la birou full time nici nu ar fi posibil pentru firme care și-au micșorat deja spațiul pentru birouri, precum HSBC și Clifford Chance.”

Editor : Raul Nețoiu

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri