Cel mai bun moment al anului în care o locuinţă poate fi scoasă la vânzare este primăvara, pe la începutul lunii mai. E o perioadă în care creşte cererea, iar vânzătorii au mai mult spaţiu în negociere. Potenţialii cumpărători petrec mai mult timp studiind piaţa si ajung la un moment în care se grăbesc. Şansele ca o locuinţă scoasă la vânzare în luna mai să fie dată repede sunt mult mai mari. Aşa arată un studiu american. Iar situaţia e aceeaşi și în România.
Cel mai bun moment pentru a scoate o locuinţă la vânzare este între 1 şi 15 mai, arată un studiu american citat de MarketWatch. Proprietăţile scoase la mezat la sfârşit de primăvară - început de vară se vând, în medie, cu 2 săptămâni mai rapid decât celelalte. Principala explicaţie e legată de comportamentul cumpărătorilor.
Agenţiile imobiliare susţin că cei mai mulţi dintre ei caută să cumpere o proprietate până în vară, perioadă alocată, de regulă, concediilor şi timpului liber. Pentru a nu ajunge acolo sunt tentaţi chiar să plătească şi un pic mai mult decât bugetul calculat iniţial. Căutarea unei locuinţe e un proces lung şi cu cât durează mai mult cu atât potenţialii cumpărători îşi pierd răbdarea. În aceste situaţii, vânzătorii îi pot convinge mai uşor.
În privinţa zilelor săptămânii, sâmbăta este cea mai bună zi pentru a publica un anunţ de vânzare a locuinţei, potrivit autorilor studiului. În weekend, piaţa imobiliară este studiată mai intens şi cu mai mare atenţie. Potenţialii clienţi petrec mai mult timp pe site-urile specializate. Şi, odată ce un anunţ are mai multe vizualizări, şansele pentru încheierea unei tranzacţii cresc exponenţial.
În România, majoritatea proprietăţilor imobiliare scoase la vânzare sunt apartamente. Este şi motivul pentru care acestea se vând de 2 ori mai rapid decât o locuinţă la curte.
La nivelul Bucureştiului, spre exemplu, la nivelul ultimelor 3 luni ale lui 2016, perioada de tranzacţionare pentru un apartament era, în medie, 77 de zile, pe când la case urca până la 150 de zile. Dar, la fel, tranzacţia se derulează mult mai repede dacă e realizată în al doilea trimestru al unui an.
Un studiu realizat de imobiliare.ro anul trecut arăta că piaţa imobiliară din România este mult mai matură decât în perioada de boom. La acea vreme, sub presiunea creşterii accelerate a preţurilor, locuinţele se tranzacţionau pe repede înainte. Acum, potenţialii clienţi petrec mai mult timp până identifică achiziţia. De aceea, contează momentul în care aceasta e scoasă la vânzare.
Studiul arată că, spre exemplu, între iulie şi septembrie anul trecut - adică în trimestrul al treilea - timpul mediu necesar pentru vânzarea unui apartament a fost de 74 de zile. În trimestrul anterior - adică între aprilie şi iunie - media a fost de 57 de zile. Această perioadă din an este şi cea în care marjele de negociere sunt mai mici - aşa că vânzătorii au cele mai mari şanse să obţină un preţ aproape similar cu cel cerut iniţial.