Românii ştiu să facă afaceri rentabile. Mai precis, fac bani frumoşi din vânzarea business-urilor pe care le pun pe picioare. Anul acesta se anunţă unul pe plus la acest capitol, iar cele mai interesante tranzacţii vor fi în domeniul IT. Valoarea totală a vânzărilor de afaceri de pe piaţa românească ar putea depăşi 3,5 miliarde de euro la finalul lui 2017, estimează specialiştii.
Poveştile antreprenorilor români ar putea fi adunate într-un manual de business. După terminarea facultăţii, Octavian Bădescu a predat vreme de 3 ani la o şcoală postliceală de finanţe-marketing, pentru a se obişnui să vorbească în public. Apoi a lucrat ca agent de vâzări cu un salariu fix de 50 de dolari.
Octavian Bădescu, antreprenor: „Se spune că vânzarea începe de la al șaptelea în sus. Deci trebuie să ai o anume rezistenţă în meseria asta.”
Apoi a intrat în antreprenoriat şi a ajuns la concluzia că ar fi mai profitabil să vândă afaceri, nu doar să le pună pe picioare. Anul acesta a vândut cu aproape 2 milioane de euro o firmă de curierat, prima prezentă pe bursa românească, în care investise în urmă cu 10 ani 50.000 de euro.
Octavian Bădescu, antreprenor: „Trebuie să ştii care e destinaţia ei. Şi, în principiu, eu nu intenţionez să las afacerile copiilor, pentru că, consider că copiii, oricum sunt mici ai mei, trebuie să-şi urmeze propriile vise. Trebuie să ieşi din acea afacere. Ca să ieşi din acea afacere, trebuie ca ea să poată funcţiona fără tine. Şi atunci, încă din fază incipientă, încerc să construiesc o manieră de organizare capabilă să acţioneze independent.”
La 15 ani după ce a pus bazele companiei, Levente Bara a vândut afacerea, una în domeniu alimentar, către grupul francez Solina. Tranzacţia a depăşit 30 de milioane de euro. Acum investeşte 2,5 milioane de euro într-o fabrică de procesare a miezului de nucă la Ciugud, în judeţul Alba.
Levente Bara, antreprenor: „Ne dorim ca acest business să îl ducem în următorii 3-4 ani într-o zonă de 7-8 milioane cifră de afaceri pe an. Îmi place în zona alimentară, cunoaştem procedurile, cunoaştem piaţa şi dorim să creştem încă un business.”
Tranzacţii spectaculoase au fost şi în domeniul IT.
George Ureche, director tranzacţii PwC România: „Sunt multe companii software care au făcut centre de outsourcing pentru furnizori externi. Ei, acum, trec la nivelul următor. Ei încearcă să dezvolte propriile lor produse şi servicii. Şi doar în acest fel vor creea o adevărată valoare adăugată atât pentru ei cât şi pentru economie.”
În prima jumătate a acestui an, 5 dintre cele importante vânzări de afaceri au însumat peste 45 de milioane de euro.
Anul trecut, volumul total de tranzacţii pe piaţa românească a atins 3 miliarde de euro. Experţii estimează că anul acesta va fi o creştere de aproximativ 15%.