Departe de a fi feriţi de braţul lung al politicului, managerii instalaţi la şefia CFR S.A. şi TAROM nu au rezistat schimbărilor de miniştri. Cei numiţi când în biroul situat vizavi de Gara de Nord din Capitală se afla Ovidiu Silaghi au fost înlocuiţi când la şefia transporturilor s-a instalat Relu Fenechiu. Iar echipele numite de acesta au plecat când în fotoliul de ministru s-a aşezat Ramona Mănescu.
Aşa a ajuns compania care administrează infrastructura feroviară, CFR S.A., să aibă trei consilii de administraţie şi doi directori generali în mai puţin de un an. Ultima mutare a fost făcută la finalul săptămânii trecute.
Echipa condusă de bancherul Florian Kubinschi a fost acuzată de management defectuos. Acuzaţie pe care bancherul o neagă, din moment ce compania de stat, care altădată avea gaură în buget, înregistrează acum un profit de aproape 12 de milioane de euro, iar datoriile i-au scăzut cu 26%. Foştii şefi se gândesc serios să conteste decizia Ministerului Transporturilor în instanţă. Iar dacă au câştig de cauză pot primi bani frumoşi.
„La desfacerea unui astfel de contract de mandat fără justă cauză toate sumele aferente perioadei de patru ani sunt datorate persoanei care a avut contract. Separat pot fi și daune care țin de prejudiciile de imagine”, explică Marius Ghenea, fost membru CA TAROM.
Cu alte cuvinte, foștii șefi și-ar putea încasa indemnizația lunară de aproape 1.500 de euro și pentru cei 3 ani și patru luni în care nu au fost păstrați în funcție. Cheltuiala statului: 300.000 de euro. Și fosta echipă de conducere a TAROM se gândește să ceară despăgubiri de la stat, încă aproape 300 de mii de euro.
Omul care s-a ocupat de recrutarea managerilor privați recunoaște, după aproape doi ani, eșecul acestui program.
„Cei de la FMI și de la Banca Mondială își închipuiau că așa se rezolvă toate problemele. Uite că nu se rezolvă. E o soluție proastă . problema este la minister și în politica Guvernului”, spune George Butunoiu, specialist în recrutare.
Firmele implicate în recrutarea managerilor sunt acum revoltate și văd tot procesul inutil, însă nu au avut nimic de comentat când au încasat 250 de mii de euro pentru selectarea unor directori.
Statul, de fapt, nu vrea să cedeze controlul asupra companiilor de stat. Dovada este reprezentată și de numirile din noul Consiliul de Administrație al TAROM.
„Majoritatea noului Consiliu de Administrație este numit politic. Avem un consilier al primului ministru, un secretar de stat și un șef de agenție guvernamentală”, detaliază Marius Ghenea, fost membru CA TAROM.
Este vorba despre Dante Stein, unul dintre sfătuitorii premierul Victor Ponta, și Manuel Donescu, secretar de stat în Ministerul Transporturilor.
„Sunt puși în poziție de luare a deciziilor niște oameni care nu au absolut niciun fel de competență economică sau de afaceri, lucru care e strigător la cer”, spune Radu Furnică, specialist în recrutare.
Iar odată cu instalarea în companii a unor oameni care răspund la comandă politică, de fapt sunt urmărite afacerile, controlul asupra contractelor. Nu e vorba doar de a pune în câteva poziții bine plătite câțiva oameni, ci de a putea căpușa companiile.
Ieșirea din acest sistem găunos este privatizarea. Chiar dacă statul nu dorește să cedeze controlul pachetului majoritar, vânzarea de acțiuni pe bursă poate aduce în Consiliile de Administrații firme private care să-și apere interesele.