Românii încă preferă să își facă singuri murăturile. Aproximativ 95% dintre murăturile consumate de români sunt făcute în propriile gospodării.
Alte studii pe consumator relevă că cele mai importante criterii pe care le iau în considerare consumatorii atunci când cumpără murături din comerț sunt conținutul de conservanți/coloranți și experiența anterioară pe care au avut-o cu produsul, iar motivele principale de achiziție sunt epuizarea celor preparate în casă și oferta diversificată și atractivă din magazine. Pentru murături, un român care locuiește la oraș cheltuiește aproximativ 260 de lei, iar pentru dulcețuri și compot, 200 de lei.
Românii, mari consumatori de murături
Românii continuă să fie mari amatori de murături. Fie că vorbim de gogonele, varză ori castraveţi, majoritatea dintre noi nu concep să intre în iarnă fără câteva borcane aşezate la locul lor, pe balcon sau în pivniţă. Într-un procent covârşitor, românii preferă să îşi facă singuri murăturile, acasă şi mai puţin să cumpere de la supermarket.
-Pentru că sunt mai gustoase şi ştim ce băgăm înăuntru, să nu folosim conservanţi.
-Aveţi o suspiciune faţă de ce cumpăraţi din magazin?
-Da, deşi mă uit tot timpul pe etichetă, dar mai bine să le pun eu.
-Nu, le pun eu.
-De ce preferaţi aşa?
-Păi cred că e mai ieftin, ies mai ieftin.
Românii îşi fac singuri murăturile
Doamna Adela pune la borcan frunze de tarhon, un ingredient fără de care nicio ciorbă cu afumătură nu era pusă pe masă. Specialitatea ei este însă alta: roşiile.
Gospodină: Le-am spălat, le aşez frumos în borcan cu hrean, frunză de ţelină, usturoi, piper, foaie de dafin, pe care le fierb separat.
În ceea ce priveşte magazinele, în topul celor mai vândute murături se află castraveţii cu 44,6%, urmaţi de ardeii graşi cu 20% şi varza cu 18%. În ultimul an, piaţa murăturilor din România a crescut cu nu mai puţin de 26 de procente.
Bogdana Gheorghe, manager RetailZoom: Explicaţiile pot fi mai multe, nu doar consumul din gospodărie, bănuim că există şi small bussines, afaceri mai mici şi chiar de tip horeca, resturante care se aprovizionează din comerţul modern, din supermarketuri şi hypermarketuri. Sunt multe promoţii, sunt preţuri bune, piaţa creşte şi în valoare şi în volum şi atunci opţiunile sunt diverse.
Nicio masă fără murături
Românii care îşi fac murăturile acasă spun că le păstrează aproape tot anul. În plus, mulţi dintre ei, susţin că le asociază cu aproape toate mâncărurile pe care le gătesc.
-Ce prefereţi să mâncaţim, ce vă place cel mai mult, ce murături?
-Gogoşarii.
-Consumaţi des murături?
-Foarte des.
-Cât de des?
-Des, la orice masă mănânc murături.
-Cu ce merg cel mai bine murăturile din punctul dumneavoastră de vedere?
-Cu carne de porc.
-La ce serviţi murăturile?
-La toate mâncărurile practic sunt în combinaţie cu cartofi, că trebuie, musacaua, punem şi murături, toate, salata orientală, la friptură, normal.
-Puneţi multe?
-Păi pun că suntem 7 inişi. Am băgat şi varză, toate alea am băgat.
-Ce preferaţi să mâncaţi, ce murături vă plac?
-Gogonele, varză, castraveţi, gogoşari.
-Există o perioadă a anului în care le consumaţi mai des sau mâncaţi tot timpul?
-Eu, dacă pun acum, am până la anul când cumpăr din nou.
-A, le tineţi un an de zile.
-Da, păi am beci în casă şi le ţin la beci.
Magazinele au propriile mărci de murături
Pe rafturile supermarketurilor, 20% din totalul murăturilor reprezintă mărcile proprii ale acestora. De altfel, aceste produse sunt şi cel mai căutate, ponderea vânzărilor fiind de aproximativ 50% din totalul produselor aflate la raft. În plus, pe lângă reţetele tradiţionale, producătorii au început să scoată pe piaţă diverse combinaţii de legume murate astfel încât oferta să fie cât mai diversificată.
Bogdana Gheorghe, manager RetailZoom: Am remarcat că în ultimii doi ani s-au listat tot felul de salate de murături şi de combinaţii de legume murate, foarte atractive şi care au început să înregistreze vânzări, sunt combinaţiile de castraveți cu mărar şi mai departe, inclusiv măsline, usturoi, ardei, până la urmă castraveţii plus ceva sunt o reţetă de succes.
Evident că vânzările de murături cresc veriginos în perioada sărbătorilor religioase, cum ar fi Paştele şi Crăciunul.
Editor web: A.P.