Un exponat de muzeu de 10.000 de dolari neozeelandezi care constă dintr-o singură felie de castravete murat luată dintr-un cheeseburger de la McDonald's și aruncată pe tavanul unei galerii de artă din Auckland reprezintă un „gest provocator” deliberat realizat cu scopul de a stârni o dezbatere asupra valorii unei astfel de „opere de artă”, potrivit artistului, scrie The Guardian.
Lucrarea, numită „Pickle” („Castravete murat”), îi aparține artistului australian Matthew Griffin și este una dintre cele patru noi opere de artă din Artele Frumoase, o expoziție găzduită de Galeria Michael Lett din Auckland.
Unii fani au descris opera drept „genială” și „briliantă”, iar alții au spus că este o „idioțenie”. „Pe mine m-au dat afară polițiștii din McDonald's când am făcut asta ca adolescent, iar acum se numește artă”, a scris un utilizator de Instagram.
Setarile tale privind cookie-urile nu permit afisarea continutul din aceasta sectiune. Poti actualiza setarile modulelor coookie direct din browser sau de aici – e nevoie sa accepti cookie-urile social media
Lucrarea lui Griffin amintește de faimoasa operă de artă realizată de Maurizio Cattelan numită „Comediant”, reprezentând o banană coaptă prinsă cu o bandă adezivă de peretele unei galerii din Miami în 2019, care s-a vândut pentru 120.000 de dolari. După ce a fost cumpărată, David Datuna, un alt artist din New York, a smuls banana de pe perete și a mâncat-o.
Directorul expoziției, Ryan Moore, a spus că reacția publicului la lucrarea lui Griffith face parte din bucuria realizării operei de artă. „Un răspuns umoristic la adresa lucrării nu este de ignorat – este OK, pentru că este amuzant”, a spus Moore.
Cumpărătorul va primi instrucțiuni pentru a recrea exponatul în spațiul său
Opera lui Griffith este pe placul lui Moore și pentru că urmează tradițiile artei contemporane și ridică întrebări despre „felul în care valoarea și înțelesul sunt generate între oameni”.
„În general vorbind, artiștii nu sunt cei care decid dacă ceva este artă sau nu – ei sunt cei care fac lucruri”, a explicat Moore. „Dacă ceva are valoarea și semnificația unei piese de artă ține de felul în care noi, în mod colectiv, ca societate alegem să o folosim sau să vorbim despre ea.”
Lucrarea vine cu un preț de cumpărare de 10.000 de dolari neozeelandezi (în jur de 6.230 de dolari americani), cumpărătorul fiind nevoit să mai plătească 4,44 dolari neozeelandezi dacă vrea și un cheeseburger.
Instituția sau colecționarul care va cumpăra piesa de artă va primi instrucțiuni despre felul în care poate recrea exponatul în spațiul lor.
„Nu este vorba despre virtuozitatea artistului care stă acolo în galerie și o aruncă pe tavan – cum a ajuns acolo nu contează, atâta timp cât cineva o ia din burger și o aruncă pe tavan”, a spus Moore. „Gestul este atât de pur, atât de vesel... asta este ceea ce o face atât de bună”.