„În perioada interbelică, cine lucra la CFR era cineva în țara asta. CFR-iştii îşi făceau case în Primăverii. CFR-ul şi-a pierdut mult din acest prestigiu, cred că în sectoru privat şi-ar pierde şi mai mult din prestigiu. Eu aş vedea Căile Ferate cu un management foarte puternic, un management privat, cu oameni competenţi. M-aş bucura dacă, la ziua Z, banii nu vor fi puşi pe masă şi privatizarea o să cadă”, a spus Adrian Vasilescu, consilierul guvernatorului BNR, Mugur Isărescu.
Vânzarea pachetului majoritar deţinut de stat la operatorul feroviar ese în acest moment blocată. Guvernul şi Preşedinţia îşi pasează responsabilitatea pentru avizarea contractului de privatizare. În presă apar zilnic noi informaţii despre GFR, compania care a câştigat licitaţia şi proprietarul acesteia, omul de afaceri Gruia Stoica.
Potrivit site-ului sursazilei.ro, Agenţia Naţională de Administrare Fiscală ar fi pus sechestru pe o parte din averea afaceristului. Gruia Stoica a dezminţit însă Informaţia. Şi Fiscul a făcut precizări: Grup Feroviar Român, companie controlată de Gruia Stoica, nu apare cu datorii la stat. Nu se precizează nimic despre celalte firme deţinute de către omul de afaceri şi nici despre conturile personale ale acestuia.
Grup Feroviar Român a fost desemnat câștigătorul licitației de privatizare a CFR Marfă pentru suma de 202 milioane de euro, în schimbul pachetului majoritar de acțiuni, adică 51% din acțiuni.
Responsabilitatea privatizării, aruncată de la Guvern la Cotroceni
Privatizarea CFR Marfă a ridicat multe semne de întrebare. Bâlbe ale autorităţilor, dispute legate de cine are responsabilitatea şi pasarea problemei de la o instituţie la alta. Sunt doar câteva dintre controversele legate de cea mai importantă privatizare a momentului.
Premierul a cerut în nenumărate rânduri un aviz de la CSAT privind contractul de privatizare a CFR Marfă. Şi totuşi, când a trimis cererea de convocare a Consiliului Suprem de Apărare a Ţării la Cotroceni, a uitat să solicite tocmai avizul.
Este o scăpare a Guvernului, este reavoinţă din partea celor care se opun ca CSAT să dea un aviz sau cineva trage pur şi simplu de timp?
Guvernul a anunţat că a aprobat Hotărârea de vânzare a 51% din CFR către GFR. Hotărârea nu a fost însă publicată în Monitorul Oficial. Iar la Cotroceni, odată cu solicitarea de convocare a CSAT, a fost ataşat proiectul de hotărâre şi nu documentul adoptat de Executiv.
Premierul a insistat timp de mai de două săptămâni ca CSAT să dea un aviz, dar Guvernul a trimis cererea de convocare a şedinţei Consiliului exact când premierul a intrat în vacanţă. Mai mult, Guvernul s-a supărat că CSAT a fost convocat „de urgenţă”'. Există sau nu un interes real ca privatizarea să fie definitivată?
Administraţia prezidenţială a anunţat iniţial că, la cererea Guvernului, a convocat de urgenţă CSAT. Consilierul pe probleme de securitate naţională, Iulian Fota, a spus apoi la Digi24 că nu există acest termen, de urgenţă, în legea CSAT. Atunci de ce scria în comunicatul preşedinţiei că este o şedinţă de urgenţă?
Şi poate cea mai mare controversă este legată de competenţele CSAT. Preşedintele susţine că nu are responsabilitatea privatizării companiei dincolo de stabilirea strategiei. Premierul a afirmat însă că CSAT ar trebui să se pronunţe şi cu privire la derularea procedurilor de privatizare.