Marea Britanie, Franța și Germania cer în mod expres Comisiei Europene să treacă la aplicarea unor măsuri dure pentru a opri defrișările, până la finalul acestui an, relatează The Guardian.
Acest plan, întârziat deja de ceva timp, ar urma să fie pus în acțiune „cât mai rapid cu putință”, se arată într-o scrisoare comună trimisă de către grupul de țări Amsterdam Declaration Uniunii Europene. Din acest grup mai fac parte și Italia, Olanda sau Norvegia.
Uniunea Europeană ar trebui să se mobilizeze pentru a opri defrișările până în anul 2020 și să promoveze dialogul și cooperarea între țările sale membre. Scrisoarea este semnată de ministrul danez al Mediului, Jakob Ellemann-Jensen și vorbește despre acțiuni care să alinieze „oportunitățile economice” cu „managementul responsabil al resurselor”.
Scrisoarea vizează și situația de la noi din țară. România are păduri protejate doar cu numele. Defrişările ilegale afectează chiar şi parcurile naţionale de la noi din țară, iar de această situaţie ruşinoasă ajung acum să afle şi europenii. Aproape 400.000 de metri cubi au fost tăiaţi, într-un singur an, din cele 13 parcuri naţionale ale României.
România s-a aflat în centrul unui scandal privind defrișarea necontrolată a pădurilor. Mai multe ONG-uri au acuzat grupul austriac Holzindustrie Schweighofer că ar achiziţiona lemn tăiat ilegal din pădurile României.
În iulie 2017, retailerul de materiale de construcţii şi amenajări interioare Leroy Merlin a anunţat că a exclus, în perioada martie-iunie 2017, din lanţul său de aprovizionare 25 de furnizori, printre care şi producătorul austriac Holzindustrie Schweighofer, deoarece aceştia nu aveau certificare FSC (Forest Stewardship Council).
„Jaful pădurilor din România”, un raport american despre cel mai mare exportator de lemn
Anterior, şi alte lanţuri de bricolaj precum Hornbach sau Brico Dépôt România anunţaseră că au redus sau sistat aprovizionarea cu produse din lemn provenind de la Holzindustrie Schweighofer.
În februarie 2018, compania a anunţat că, în medie, 70 de camioane sosesc pe zi la fabricile de cherestea din România şi a menţionat că a implementat un sistem prin care identifică transporturi neconforme şi le refuză.
În 2017, aplicația „Inspectorul Pădurii”, prin care orice persoană putea verifica legalitatea unui transport de lemne și putea raporta la poliție potențialele ilegalități a fost blocată. Drept urmare, mai multe persoane care au sunat la 112 pentru a semnala posibile transporturi ilegale de lemne s-au ales cu amendă, pentru că aplicația nu mai este actualizată la zi.