Anul trecut, au vizitat România opt milioane de străini. Mai bine de jumătate dintre ei sunt însă unguri şi bulgari care fie vin la rude, fie intră în ţară pentru comerţ.
Castelul Bran este unul din cele mai celebre obiective turistice de la noi. Dar turiştii sunt aduşi de agenţii care nu au o strategie comună şi nu au ce vedea sau ce face în Bran, pentru că nu există o infrastructură turistică. În plus, drumul dinspre Braşov arată ca un drum comunal.
După ce vizitează castelul Bran, turiştii nu au prea multe de făcut în zonă. Au la dispoziţie un târg cu produse tradiţionale şi cu suveniruri şi foarte multe pensiuni, pentru că aici fiecare localnic şi-a transformat propria casă în spaţiu de cazare.
„Din păcate trebuie să facă şi altcineva lucrul asta, nu numai noi, agenţiile de turism. Din punctul nostru de vedere, Castelul Bran e promovat foarte puţin”, spune Andreea Râpan, agent de turism.
De la Dracula până la celebra frunză, strategia de turism a României s-a schimbat de multe ori, iar autorităţile nu s-au hotărât încă dacă ţara trebuie promovată pentru figura celebrului domnitor, pentru staţiunile balneare, Delta Dunării sau pentru toate la un loc.
În schimb, au investit peste 140 de milioane de euro în ultimii tei ani în pârtii de schi sau renovare de obiective şi alte câteva milioane pentru campanii publicitare şi târguri.
Ce fac în acest timp străinii?
De exemplu, pe bulevardul Isticlal, adică bulevardul Independenţei din Istanbul, chiar şi într-o zi ploioasă toate magazinele sunt deschise şi mii de turci sunt la cumpărături.
Turcia este a doua ţară cu cea mai mare creştere economică după China şi asta se datorează în bună măsură turismului.
Un alt exemplu esteSpania, care, aflată într-o criză economică fără precedent, supravieţuieşte datorită turismului.Anul trecut, nu mai puţin de 99 de milioane de turişti au venit în Spania, iar capitala Madrid care nu are o plajă, nu are marea aproape, a reuşit să atragă nu mai puţin de 4.500.000 de turişti.