Temu şi Shein sunt verificate în România de ANPC. Ce trebuie să facă clienții înainte de a cumpăra de pe aceste platforme
Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News
Te-ar putea interesa și:
Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) a anunţat, marţi, că verifică site-urile de cumpărături Temu şi Shein, iar comisarii instituţiei îi sfătuiesc pe consumatori să se informeze cu atenţie înainte de achiziţia unui produs.
ANPC a anunţat, marţi, într-un comunicat de presă, că verifică site-urile de cumpărături şi aplicaţii care funcţionează ca o piaţă online, Temu şi Shein.
„Acţiunea se concentrează asupra posibilelor practici comerciale incorecte ale comercianţilor, în relaţia cu consumatorii, susceptibile să deformeze, în mod esenţial, comportamentul economic al acestora, respectiv potenţiale încălcări ale legislaţiei orizontale privind siguranţa produselor şi protecţia consumatorilor (reduceri neautentice) şi practici agresive - interfeţe manipulatoare (dark patterns), vânzare sub presiune (pressure - selling), recompensarea implicării unei persoane cu un produs sau serviciu cu un premiu (gamification), dar şi alte aspecte (de exemplu, legate de siguranţa produselor)”, au transmis comisarii ANPC.
În acest context, ANPC sfătuieşte consumatorii care cumpără online de pe aceste site-uri să se informeze cu atenţie înaintea achiziţionării unui produs, asupra caracteristicilor acestuia, preţurilor afişate, costurilor de livrare, informaţiilor despre comerciant sau modalităţilor de plată disponibile.
De asemenea, consumatorii sunt sfătuiţi să citească secţiunea „Termeni şi condiţii” a site-ului de pe care doresc să cumpere produse.
„Înainte de încheierea achiziţionarii, consumatorii trebuie să verifice dacă pe site-ul comerciantului există informaţii corecte şi complete privind:
ANPC recomandă ca, în cazul în care consumatorii întâmpină o problemă atunci când fac cumpărături online, să încerce o rezolvare directă cu operatorul economic, pe cale amiabilă.
„Dacă acest lucru nu funcţionează, vă puteţi adresa Direcţiei de Soluţionare Altenativă a Litigiilor din cadrul ANPC https://anpc.ro/ce-este-sal/, în cazul operatorilor economici cu sediu social pe teritoriul României.
În cazul în care operatorul economic îşi are sediul social într-un alt stat european, vă puteţi adresa Centrului European al Consumatorilor din România https://eccromania.ro, care vă ajută gratuit când aveţi probleme de protecţia consumatorului cu un produs sau un serviciu achiziţionat dintr-un alt stat european, vă informează gratuit asupra drepturilor pe care le aveţi în timpul unor călătorii în alt stat european si vă oferă sprijin gratuit dacă aveţi o plângere împotriva unei companii europene, în vederea soluţionării problemei”, a mai transmis ANPC.
Comisarii Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor mai menţionează că în cazul în care soluţionarea nu este posibilă pe nicio altă cale, poate fi formulată o reclamaţie accesând https://sesizari.anpc.ro, în cazul operatorilor economici cu sediu social pe teritoriul României.
Magazinele online chinezești devin tot mai populare. Și se remarcă doi mari jucători: Shein și Temu. Se estimează că românii dau peste 10.000 de comenzi zilnic pe cele două site-uri. Cumpără haine, accesorii, electronice și nu numai. Ce-i drept, prețurile sunt mici, iar modelele variate. Însă, în unele cazuri, achizițiile sunt riscante. Calitatea este îndoielnică, iar dacă produsul este defect, returul e scump și nu merită făcut. Fuziunea cu jucători din SUA este combinația prin care cele două companii chinezești ar putea detrona gigantul Amazon.
Amazon este cea mai mare companie de retail online din lume. Are peste 300 de milioane de utilizatori și anul trecut a avut vânzări de peste 500 de miliarde de dolari. Gigantul Amazon ar putea fi detronat de către principalii competitori și anume: Shein și Temu, ambii provenind din China.
Shein are în jur 90 de milioane de utilizatori, dintre care 17 milioane provin din SUA. Anul trecut a înregistrat vânzări de peste 22 de miliarde de dolari.
Temu a intrat pe piață în 2022. Bloomberg spune că aplicația are peste 70 de milioane de utilizatori doar în SUA, ceea ce reprezintă mult mai mult decât utilizatorii Shein pe aceeași piață. Cum a reușit performanța asta? Printr-o promovare agresivă în care s-ar fi investit 3 miliarde de dolari, spun specialiștii din marketing. Vorbim despre reclame care apar pe Facebook, Instragam, TikTok. Fix cele mai populare rețele sociale. Încă nu există un bilanț cu privire la vânzările de anul trecut, însă se estimează că ar fi depășit 13 miliarde de dolari.
Atât pe Amazon, cât și pe Shein și Temu se vând o gamă largă de produse, cum ar fi îmbrăcăminte, cosmetice, bijuterii, accesorii, obiecte de decor, electronice și electrocasnice. Însă Shein și Temu au urcat rapid în popularitate datorită prețurilor foarte mici. De exemplu, vând bluze și rochii cu mai puțin de 5 dolari. Au o varietate largă de produse, modele și mărimi.
Peste 10.000 de comenzi dau zilnic românii pe cele două site-uri. Însă, iată și care sunt principalele dezavantaje. Ne oprim la haine, unde vorbim despre fast fahion, adică îmbrăcăminte la modă, ieftină, produsă rapid și în masă. Și din acest motiv apar și problemele de care clienții se plâng. Sunt cazuri în care mărimile nu corespund, produsele vin cu defecte, materialele sunt de o calitate inferioară, iar după câteva purtări produsul trebuie aruncat. Și aici intră în discuție impactul nociv asupra mediului, mai ales încă din stadiul de producție la scară largă.
Unii clienții spun că în unele cazuri ies în dezavantaj dacă fac retur, costul e mai mare decât prețul plătit pe produs. Alții s-au plâns că cele două aplicații au probleme și când au cerut ajutor pentru a face un retur nu au reușit să vorbească cu un reprezentant Shein sau Temu, ci doar cu un robot online care nu le-a oferit o soluție.
Editor : D.C.
Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News
Stocarea și/sau accesarea informațiilor de pe un dispozitiv. Utilizarea profilurilor pentru selectarea conținutului personalizat. Dezvoltarea și îmbunătățirea serviciilor. Măsurarea performanței reclamelor. Utilizarea profilurilor pentru selectarea publicității personalizate. Crearea profilurilor de conținut personalizat. Crearea profilurilor pentru publicitate personalizată. Măsurarea performanței conținutului. Înțelegerea publicului prin statistici sau combinații de date din surse diferite. Utilizarea de date limitate pentru a selecta publicitatea. Utilizarea datelor limitate pentru a selecta conținutul. Date precise de geolocație și identificarea prin scanarea dispozitivului.