Se cred stăpânii şoselelor, le place viteza, dar habar nu au ce le poate maşina. Şi tot ei recunosc că nu sunt pregătiţi pentru situaţii limită. Sunt concluziile celui mai recent studiu care analizează profilul tinerilor şoferi din România. Anual, un sfert dintre accidentele rutiere sunt provocate de conducătorii auto cu vârste cuprinse între 18 şi 30 de ani.
O treime dintre tineri nu folosesc centura de siguranţă atunci când se află la volan şi aproape niciodată atunci când sunt pasageri şi stau în spate. Am făcut o simulare, pentru a arăta cum se simte impactul când o maşină s-ar lovi, de exemplu, de un cap de pod.
„În momentul unui impact, să zicem la 40 de kilometri la oră, cel care nu va purta centura de siguranță din spate îl va lovi pe cel din faţă. Cel care nu poartă centura într-o maşină va fi cel care va fi criminalul celorlalţi, el îi va omorî pe toţi ceilalţi, sigur că şi pe sine”, spune dr. Emil Gătej, instructor psiholog.
O altă problemă a tinerilor este că apasă prea mult pedala de acceleraţie în localitate, unde spun ei, depăşesc şi cu 20 de kilometri pe oră limita de viteză legal admisă.
Acest lucru înseamnă că distanţa de frânare va creşte şi evitarea unui pieton, de exemplu, va fi din ce în ce mai dificilă. Nu este de mirare că o parte dintre victimele pe şosele ale şoferilor tineri sunt chiar pietoni.
„Un sfert dintre accidentele rutiere produse anul trecut în România au fost provocate de tinerii aflaţi la volan. În aceste evenimente şi-au pierdut viaţa peste 500 de oameni. Cauzele principale au fost viteza prea mare şi neacordarea de prioritate pietonilor”, relatează Maria Moiș, reporter Digi24.
În studiul care analizează profilul tinerilor șoferi se arată şi că cei mai mulţi nu ştiu mare lucru despre capacităţile maşinii pe care o conduc.
„Pot ajunge la derapaj din cauza necunoaşterii caracteristicilor ei, pot ajunge să nu frânez când trebuie, crezând că maşina va opri mai repde decât opreşte”, explică dr. Emil Gătej.
Sunt şi slab pregătiţi teoretic: o treime dintre cei chestionaţi spun că au făcut mai puţin de zece ore de legislaţie, din cele 30 obligatorii. În alte ţări, sunt obligatorii şi lecţiile de conducere defensivă.
„În ţările din Europa, odată la doi ani sau trei ani, orice angajat care utilizează o maşină de serviciu este obligat prin lege să facă un astfel de curs”, spune Titi Aur, pilot.
În cadrul lecţiilor aprofundate de condus, în simulatoare speciale, cursanţii pot afla şi cum să iasă dintr-o maşină în cazul în care s-au răsturnat.
„Rămânem acolo bine ancoraţi, genunchii aici, apropiaţi, mâna sus pe plafon cu palma deschisă, mai în spate, mâna cealaltă facem acelaşi lucru cu ea, o ducem sus. Te împingi în sus, 3-2-1 deschidem centura”, explică instructorul.
Anul trecut, pe şoselele din România au murit aproape 2.000 de oameni.