Încep şi în România testele comparative în scandalul alimentelor de calitate mai slabă vândute în ţările din Est, deşi au aceeaşi marcă precum cele din Vest. O echipă de inspectori ai Ministerului Agriculturii va merge în Belgia, pentru a cumpăra produse pe care le va compara, ulterior, cu cele vândute pe rafturile marilor magazine de la noi. Analiza vine însă la patru luni de la izbucnirea scandalului, timp în care state precum Cehia sau Bulgaria fac deja verificări.
În februarie, oficialii români au trimis scrisori miniştrilor Agriculturii din cinci state - Belgia, Germania, Italia, Olanda şi Franţa, în care le-au cerut acordul pentru a preleva probe din alimentele vândute acolo, pe care să le compare apoi cu produsele de acelaşi tip comercializate în România. Spre deosebire de oficialii străini, care au mers după probe imediat după izbucnirea scandalului, România a aşteptat un răspuns, care a venit abia după aproape patru luni.
„Pleacă o echipă în Belgia și împreună cu specialiștii din Belgia și cu ajutorul ministrului Agriculturii din Belgia să preleveze probe de acolo, în așa fel încât să se poată face comparația”, a spus Ministrul Agriculturii, Petre Daea.
Acum se lucrează la definitivarea listei de alimente.
„Inspectorii vor verifica produse precum ciocolată, cremă de brânză şi conserve de peşte. Spre exemplu, în cazul conservelor de peşte, aceştia vor să afle dacă ele conţin aceeaşi cantitate de peşte în România şi în Belgia”, relatează Roxana Vântu, reporter Digi24.
Între timp, autorităţile române au analizat doar marfa vândută în hipermarketurile de la noi. Mai precis, dacă ingredientele de pe etichetă se regăsesc în produse. Din cele 175 de probe din carne, peşte, legume, fructe, miere şi lactate, o singură probă a fost de calitate slabă - un lot de miere produsă în Franţa. Clienţii constată însă diferenţele.
„În afară de conserve, la pastele făinoase, unele, şi la roşii în bulion, unele au amidon cu colorant la gust, cele italieneşti, cele tăiate cubuleţe, pasta, e adevărat pastă de roșie”, spune un cumpărător.
ONG-urile propun ca produsele ce ajung în magazinele de la noi să fie vândute sub altă marcă faţă de cele comercializate în Vest dacă au ingrediente diferite.
„Produsul A dacă se găseşte în Franţa, cu un anumit tip de ingrediente, cu un anumit tip de materie primă, să se găsească la fel în toată Uniunea Europeană, în momentul în care acelui produs i se pune ceva specific pentru o anumită ţară, i se schimbă ceva la ingrediente sau la materia primă, să aibă o altă denumire şi atunci avem două produse diferite”, spune Sorin Mierlea, reprezentantul unui ONG.
Bulgaria a devenit recent cel de-al patrulea stat comunitar, după Cehia, Slovacia şi Ungaria, care vrea să demonstreze că producătorii şi marile lanţuri de magazine îşi tratează discriminatoriu clienţii, în funcţie de ţara în care trăiesc. Astfel, vând alimente de calitate inferioară în ţările din Est faţă de cele comercializate în hipermarketurile din Vest.