Românii nu mai cumpără doar ce e ieftin și la promoție

Data publicării:
hipermarket lactate-1

Consumul, principala componentă a economiei româneşti, trece printr-o transformare. Piaţa bunurilor de larg consum câştigă în valoare, pe fondul unei tendinţe de orientare a consumatorilor către produse mai scumpe. Însă, în acelaşi timp volumele au scăzut, în primul trimestru, pentru prima dată după 2015.

Piaţa bunurilor de larg consum a crescut în valoare, cu 1,7% în primul trimestru al anului, potrivit unui studiu GfK. În schimb, a pierdut în volum pentru prima dată în ultimii doi ani, după o scădere de 2,5%.

În primul trimestru al anului am observat o scădere a volumelor pe care consumatorii le-au achiziţionat în piaţa bunurilor de larg consum, lucru pe care anul trecut îl vedeam pe creştere. În schimb, când vine vorba de evoluţia pieţei, ea creşte, ceea ce e un trend pozitiv, influenţat pe de o parte de evoluţia preţurilor, s-a reinstalat inflaţia, dar şi de fenomenul de uptrade, adică orientarea către produse dintr-un segment superior de preţ”, spune Gabriela Luca, consultant GfK.

A avut loc chiar şi o uşoară scădere pe segmentul produselor vândute la promoţie. E o tendinţă foarte importantă care arată repoziţionarea comercianţilor în noile condiţii de piaţă - volumul creşte şi fără a fi stimulat de preţuri mai mici, iar comercianţii încearcă să îşi maximizeze profitul.

Datele arată că se produc modificări structurale în comportamentul de consum - produse de bază precum făina, zahărul sau uleiul înregistrează scăderi. Practic, sunt semnale că se găteşte mai puţin, dar în acelaşi timp poarte fi vorba şi de o grijă mai mare pentru sănătate. Pe de altă parte, cresc vânzările de îngheţată sau bomboane, ceea ce arată că oamenii percep o îmbunătăţire a nivelului de trai şi atunci cumpără şi produse pe care le excludeau în trecut.

În acelaşi timp se alocă mai mulţi bani pentru produsele de îngrijire a locuinţei, pentru alimentele ambalate şi pentru băuturi.

Aproximativ două treimi din totalul vânzărilor se fac acum în ceea ce este numit comerţ modern. Însă şi în cadrul acestuia se produc mutaţii. Cumpărătorii au migrat spre magazine de dimensiuni mai mici, de proximitate, în dauna hipermarketurilor.

Pentru viitor se aşteaptă ca majorarea consumului să vină din segmente nealimentare. Cheltuielile cu mâncarea tind să se plafoneze. Dacă anul trecut creşteau cu 27%, în primul trimestru al acestui an avansul a fost de doar 1,6%.

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri
Playtech
Orașul din România acoperit de zăpadă la mijloc de noiembrie. Ninge fără oprire de....
Digi FM
Motivul pentru care Fuego nu s-a căsătorit până la 48 de ani: “Când ajungem în camera noastră, suntem niște...
Pro FM
Cheryl Cole, solista care l-a făcut tată pe Liam Payne, îndurerată la înmormântarea cântărețului. Mesajul din...
Film Now
Selena Gomez dezvăluie cel mai bun sfat pe care l-a primit de la o femeie: „Chiar funcționează!”
Adevarul
Americanii care vor să fugă de Trump și-au găsit refugiu în Sardinia. Orașul în care o casă costă 1 euro
Newsweek
Pensie mai mare la Mica Recalculare cu o condiție. De unde poate fi luat documentul?
Digi FM
Denis Drăguș, împăcare neașteptată cu familia sa, cu care nu mai vorbise de cinci ani. Tatăl atacantului: „Am...
Timothée Chalamet
Timothée Chalamet oferă „performanța anului” în filmul biografic despre Bob Dylan, spun criticii. Se pronunță...
Digi Animal World
Un bărbat s-a deghizat în crocodil și a încercat să-i atragă atenția unui aligator adevărat. Imaginile sunt...
Film Now
Joaquin Phoenix, gesturi atente și priviri pline de iubire pentru soția lui, Rooney Mara. Discreți și...
UTV
Ethan Slater, iubitul Arianei Grande, a picat spectaculos la premiera filmului Wicked. Momentul viral care a...