Un astfel de tren ar putea circula prin Cluj-Napoca. Cândva, într-un viitor. În viziunea autorităţilor locale, linia ferată suspendată la 12 metri înălţime ar uni cel mai mare cartier al oraşului cu zona industrială. Dar investiţia în proiectul care pare desprins dintr-un film SF nu este una la îndemână. Proiectul este estimat la 168 de milioane de euro. Primăria nu se descurajează - a alocat în acest an primul milion de lei, pentru studii.
Oana Buzatu, purtător de cuvânt la Primăria Cluj-Napoca: „Analiza unor surse de circulaţie pentru Cluj. Pornind de la ipoteza unui potenţial monorail sau o soluţie subterană în funcţie de cum se va releva la final în funcţie de studiul de fezabilitate”.
Ideea nu este nouă. Despre construcţia unui monorail s-a discutat şi în 1978. Dar proiectul, prea scump şi la vremea aceea, a fost abandonat în favoarea dezvoltării reţelei de tramvaie, mult mai ieftină.
Dorin Sabău, director tehnic Compania de Transport Public: „La data respectivă s-a stabilit pe baza anchetelor origine-destinaţie un flux care depăşea 15.000 de călători pe oră şi sens. Şi singurul tip de vehicul care putea prelua aceste fluxuri majore ar fi fost tipul de monorail. Investiţia era 3,9 mii lei /A la monorail şi 1,8 mii lei /A la tramvai”.
Nu este singurul proiect îndrăzneţ la care visează autorităţile din Cluj-Napoca.
Oana Buzatu, purtător de cuvânt la Primăria Cluj-Napoca: „S-a adus în discuţie amenajarea pe o anumită porţiune pe traseul râului Someş din municipiul Cluj-Napoca a unui sistem care poate fi chiar navigabil eventual de agrement cu caiac-canoe sau chiar cu anumite tipuri de ambarcaţiuni”.
Conform Planului Urbanistic General aprobat de autorităţile clujene la începutul anului, râul Someş va deveni navigabil, până în 2020.