Profesorul universitar Florin Pantilimonescu, de la Facultatea de Automatică şi Calculatoare din Iaşi, ai cărui studenţi se pregătesc să reprezinte România la un concurs de maşini ale viitorului a explicat, la Digi24, în ce constă proiectul premiat la nivel european, dar și adevăratul câștig al participanților la competițiile din acest domeniu: accesul la tehnologia de mâine.
„Maşina viitorului”, construită la Iași, nu are nevoie de şofer, urmăreşte traseul stabilit, evită obstacolele întâlnite în cale şi frânează când este cazul. Este vorba despre un model realizat de trei studenţi de la Facultatea de Automatică şi Calculatoare din Iaşi. Cu această invenţie tinerii vor participa în martie la cea mai importantă competiţie europeană de profil, concursul Freescale Intelligent Car Racing, care va avea loc la Paris. Studenții români se vor întrece cu proiecte realizate de colegii lor din 30 de universităţi europene.
Provocări pentru universități
„Această competiție care se referă la construirea unor vehicule inteligente, evident în miniatură, constituie subiectul unor provocări inițiate de marile companii producătoare de tehnologie și de procesare a informațiilor, de regulă integrate foarte tare. Una dintre ele de vreo doi, trei, patru ani lansează niște provocări unor universități pentru a introduce în programe, în curricula universitară viitoarele componente, tehnologiile care se estimează că vor fi valabile mâine”, a explicat profesorul Florin Pantilimonescu.
Cadrul universitar a explicat faptul că se estimează, cu o probabilitate ridicată, că un vehicul, într-un viitor nu foarte îndepărtat, va fi în stare să meargă singur, ceea ce înseamnă că acesta se transformă într-un super computer, iar călătorul este mai mult un spectator.
„Această tehnologie se intenționează să fie promovată în școli. Noi am avut norocul sau privilegiul că am putut accede aceste proiecte, care de cele mai multe ori se derulează sub forma unor competiții, al căror rol este să introducă în universități tehnologia de mâine”, a subliniat profesorul Florin Pantilimonescu.
Potrivit profesorului ieșean, proiectul se adresează tuturor universităților tehnice, iar inițiatorii pun la dispoziția echipelor toată tehnologia necesară.
„Pentru noi, traseul este cel mai important”
Studenții români au avut cele mai bune rezultate în această competiție care a început anul trecut și la care au participat 40 de universități.
„Câștigul cel mai mare în concursurile acestea îl reprezintă traseul pe care îl parcurgi. În acest domeniu eu consider că statul nici n-ar putea și nici nu este factorul care trebuie să concure. Aici este responsabilitatea directă a profesorului, a coordonatorului care trebuie să știe unde merge tehnologia, să aibe niște relații particulare cu niște studenți, pentru că fără pasiune nu se poate face nimic. Pentru noi, traseul este cel mai important”, a subliniat profesorul ieșean.
Citiți și:
SPECIAL Digi24. NĂSCUŢI PENTRU A FI EXTRAORDINARI. Ce face România pentru copiii supradotaţi?
„Un student care participă la o astfel de competiție, nu contează la ce nivel se oprește, la etapa locală sau europeană, intră în contact cu noutăți tehnologice la zi sau de maine și de fapt toate companiile de IT din lume cred că își fac o adevărată țintă din a angaja participanți la aceste competiții. Deci orice student care a participat la o asemenea competiție are o ușă deschisă la companii de vârf, prezența acestor mari companii în România cred că în mare parte se datorează și faptului că studenții aceștia dovedesc că există o resursă umană cu o relativ bună pregătire sau capabili să se integreze la tehnologia care se dezvoltă astăzi în companiile de vârf din toată lumea”, a declarat profesorul Florin Pantilimonescu.
„Nu aș vrea să spun că statul ar trebui să descurajeze, dar statul ar trebui doar, după părerea mea, funcțiile unui stat, să creeze niște condiții, să planteze sămânța... Plantează cineva o sămânță, după aia trebuie să crească singură. Părerea mea este că trăim într-o lume liberă, există aceste condiții prin faptul că noi, vrând, nevrând, trăim în cel mai interconectat sistem. Informația, la ora actuală, este distribuită pe tot Pământul, nu de către state. Studenții și noi avem acces la resurse inimaginabile și rămâne în responsabilitatea fiecăruia dintre noi nu numai să acumulezi cunoștințele acestea, ci să le aplici. (...) Eu consider că stilul acesta de tehnologie sau de a pune în școli, în universități altfel problema în secolul acesta în care ne aflăm. Informația o găsești pe toate drumurile, cei care sunt în stare să o aplice vor fi oamenii puternici de mâine”, a spus profesorul universitar.
„Statul, la ora actuală, lasând la o parte chestiunile materiale, cred că statul, dacă nu pune frână, face foarte multe lucruri”, a conchis Florin Pantilimonescu.